Henriët heeft een bloemenzaakje in Apeldoorn. Ze maakt veel prachtige bloemstukken en heeft een leuk assortiment aan planten. Jan-Paul woont ook in Apeldoorn. Een bloemetje op zijn tijd maakt zijn partner erg blij en het huis een stuk fleuriger. Hoe krijgen we Jan-Paul zover om vaker bij Henriët langs te gaan? Dat vraagstuk is een van de uitdagingen van de Hackathon op 2 en 3 september in Den Haag.
Hackathons zijn competities waarin multidisciplinaire teams – bestaande uit één tot zes personen – binnen zeer korte tijd (in dit geval een weekend) oplossingen bedenken voor vraagstukken. Vaak gaat het daarbij om het bouwen van een app, waarbij sprake is van het maken van slimme combinaties van data, software, hardware en design.
De Hackathon in Den Haag wordt georganiseerd door de Kamer van Koophandel met onder meer Royal FloraHolland als partner. Deelnemers aan de Hackathon krijgen toegang tot onder meer de database van de veiling met verzorgingstips en foto’s en tot de KvK-bloemistendatabase.
De Haagse Hackathon richt zich op vier vraagstukken:
- Hoe kunnen we consumenten prikkelen meer planten en bloemen te kopen? (groen);
- Hoe blijven de ondernemer en haar werknemers vitaal? (gezond ondernemen);
- Hoe helpen we de Haagse winkels de stap naar online te maken? (smart shopping);
- Hoe bescherm jij ondernemers tegen cybercrime? (veilig online).
AH Moestuintjes en Pokemon GO
De KvK noemt de moestuintjes van Albert Heijn als inspirerend voorbeeld van een actie die bewerkstelligt dat duizenden plantjes bij mensen thuis belanden. De hype Pokemon GO roept volgens de KvK de vraag op of gamification met behulp van social media ook de bloemenverkoop kan stimuleren.
De KvK wijst verder op de apps Shazam en Soundhoud die mensen onbekende muziek helpen identificeren. Zou dat ook met planten kunnen? Bloemisten delen hun eigen, unieke aanbod vaak via Instagram en Pinterest. Maar hoe kan dat hun klinkende winst opleveren?
De finale van de Hackathon Den Haag is op 3 september in het World Trace Centre in Den Haag.