In het kader van haar eerlijke bloemen-campagne heeft Hivos een publieksonderzoek uitgevoerd in de aanloop naar Moederdag. Vier op de tien ondervraagden geeft bloemen aan zijn of haar moeder, gevolgd door ‘iets lekkers’ en een etentje.
Van de bloemgevers kiest de helft een gemengd boeket en een kwart kiest
voor rozen. In totaal participeerden 628 Nederlanders van 18 tot en met 65 jaar in het onderzoek. Uit het onderzoek valt op dat mannen veel vaker dan vrouwen bloemen voor iemand anders kopen dan voor zichzelf. Onder jongeren zien we hetzelfde beeld.
Oorsprong bloemen
Vier op de vijf ondervraagden denkt dat de bloemen in de winkels uit (de kassen in) Nederland komen. Een kwart van de ondervraagden vindt het belangrijk om te weten waar de bloemen vandaan komen, maar de meeste ondervraagden (acht op de tien) zijn niet bekend met het feit dat tegenwoordig ook eerlijke bloemen verkrijgbaar zijn bij steeds meer bloemisten en supermarkten. ,,Dat proberen we te veranderen met onze campagne. Eerlijke bloemen zijn gekweekt met respect voor mens en milieu. Je herkent ze in de winkel aan een keurmerk’’, aldus Caroline Wildeman, campagnecoördinator van Hivos.
Bereid meer te betalen
De ondervraagden denken dat de prijs van ‘eerlijke bloemen’ hoger is dan van bloemen zonder dit keurmerk. De bereidheid om wat meer te betalen voor een eerlijke bos bloemen, afkomstig van kwekerijen in
Afrika waar wordt toegezien op goede arbeidsomstandigheden en die rekening houden met het milieu, is verrassend groot, aldus Hivos. Ruim 80% van de ondervraagden geeft aan bereid te zijn wat meer te betalen voor een boeket eerlijke bloemen.
Bron: Bloem en Blad