‘Het retailmodel volstaat niet meer’

De tijd dat winkels verplichte kost waren, is volgens Kitty Koelemeijer, hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit, voorgoed voorbij. De traffic in de winkelstraat en de omzet bij retailers zijn de laatste tien jaar hard gedaald. „Natuurlijk verkopen deze partijen ook online, maar daar verdienen ze weinig aan.”

Vroeger moest de consument naar de winkelstraat toe om te kijken wat er te koop is. Dat hoeft niet meer. Door de digitalisering is de transparantie enorm toegenomen. „Je ziet de kracht van de locaties afnemen. In Nederland is de traffic in de winkelstraat in de periode 2007-2029 met 25% gedaald. In Amerika ligt dit percentage zelfs op 60%. De tijd dat winkels verplichte kost waren is voorbij en die tijd komt niet meer terug.”

Koelemeijer geeft aan dat het businessmodel van de retail niet meer volstaat. Retailers bouwen hun netwerk uit. Door hun schaal kunnen zij inkoopvoordelen behalen, die ze doorgeven aan hun klanten in de vorm van lagere prijzen. „Dit model is  gevoelig. Als de omzet per winkel daalt en / of je sluit winkels, dan wordt je winst snel lager. Het model volstaat nu niet meer. Natuurlijk verkopen retailers ook online, maar daar verdienen ze weinig aan.”

Meer lezen over de retail, de onn- en offline verkopen? Lees het in Vakblad voor de Bloemisterij nummer 46, welke op 15 november verschijnt. Hier lees je het interview met Kitty Koelmeijer reeds in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties