Peter Baars, voorzitter van FPC Seizoensbloemen, vindt het jammer dat de campagne ‘365 dagen bloemen’ geen vervolg krijgt. De FPC stond positief tegenover de nieuwe promotieplannen. „Het is een domper, maar het is een eerlijk systeem. Iedereen mag zijn stem uitbrengen. Hier moeten we het mee doen”, zegt de zomerbloementeler uit Nieuw Vennep.
Woensdagavond 15 mei stemden seizoenskwekers tijdens een vakbijeenkomst op Keukenhof over het nieuwe promotieplan ‘365 dagen bloemen’ voor de periode 2020-2022. In totaal was 57% van de stemwaarde (naar rato van omzet) vóór en 43% was tegen de campagne. Dit betekent dat de promotiecampagne eind 2019 stopt. Er is minimaal tweederde meerderheid vereist om collectieve promotie via de zogenoemde FPC-formule van Royal FloraHolland te laten verlopen. Sinds 2010 promoten zomerbloementelers als collectief hun product. In 2013 haakten de gewasgroepen snij-, bes- en trekheester en ‘overige bolbloemen aan; de groep PurE seasonal Flowers was een feit.
Positieve stemming in de zaal
Volgens Baars was de stemming in de zaal positief. Er waren ruim 200 personen, waaronder 87 bedrijven die stemden. Er is in totaal 22,7% stemkracht (naar rato van omzet) uitgebracht. Een kleine groep kwekers (37) stemde vooraf en was niet op Keukenhof aanwezig. „Vooral deze groep heeft zich blijkbaar minder kunnen vinden in de plannen. Promotie blijft een lastig iets. Je kunt nooit weten wat je er precies voor terug krijgt. De moeilijkheid is dat deze FPC een hele grote, diverse groep is. Sommige telers voelen zich blijkbaar tekort gedaan of vinden het een te grote investering. Iedereen mag zijn stem uitbrengen, het is een heel democratisch systeem. Degenen die niet gestemd hebben, en vóór promotie zijn, krabben zich misschien nu achter de oren”, zegt Baars.
Op 6 juni komt de FPC weer bij elkaar en zal er gesproken worden over de stemronde en een eventueel vervolg van promotie.
Marketingbureau zag uitslag ook niet aankomen
Marion Klaver van Concept Factory, het bureau dat vanaf het begin verantwoordelijk is voor de uitvoering van de promotie seizoensbloemen, had de uitslag ook niet zien aankomen. „In de zaal was de stemming juist positief. Er werd dan ook met ongeloof gereageerd. Maar dit is de uitslag en daar moeten we het mee doen.”
Om het ongeloof in de zaal te duiden: toen de uitslag bekend werd, klonk spontaan: overstemmen. Die optie is niet mogelijk, maar het geluid verwoordt het gevoel bij de uitslag.
Na afloop kwamen enkele verklaringen voor de negatieve uitslag naar voren. Meermaals werd geopperd dat vooral grote bedrijven (met veel stemwaarde) steeds vaker liever promotie voor hun eigen merk, bedrijf of product maken. En de afdracht, €60 per ton veilingomzet, is voor grote bedrijven een bedrag waar je zelf ook iets voor kan doen op gebied van promotie.
Bouvardia is geen seizoensbloem
Tineke Vreeken, zus van bouvardiateler Jaap Vreeken, nam in Lisse kort het woord. Ze beseft dat het lastig is om alle 140 gewassen in de productgroep Seizoenbloemen voldoende promotionele aandacht te geven. Dat vereist een gedegen plan. Vreeken benadrukte dat bouvardia jaarrond beschikbaar is. Dat jaarrond aanbod komt onvoldoende tot uiting bij seizoenmatige promotie. Bovendien was de promotie voor bouvardia in de campagne ‘365 dagen bloemen’ de afgelopen drie seizoenen volgens Vreeken niet evenredig aan het bedrag dat de gewasgroep bouvardia afdroeg.