’Duurzame teelt moet beter herkenbaar worden’

Prestaties op sociaal en milieugebied moeten beter zichtbaar worden. Dat stellen een bloemist en een teler die zich richten op duurzame bloemen en planten.

„Soms is het lastig om te achterhalen of bloemen de juiste certificering hebben. Het vergt nogal wat handwerk om dat uit te zoeken”, ervaart bloemist Jeroen Keldermans, eigenaar van Regina Bloemsierkunst in Den Haag. Deze bloemist heeft ’goud’ op de Barometer Duurzame Bloemist. Dat betekent onder meer dat hij minimaal 50% bloemen en planten met MPS-A moet kopen. Dat moet hij ook aan de certificeringsinstantie kunnen aantonen. „In sommige perioden in het jaar valt dat niet mee.”

Raymond Scheepens, commercieel manager van MPS, bevestigt dat beeld. Het probleem ligt niet bij het aantal bloemen met MPS-A, stelt hij. „Er zijn genoeg duurzaam geteelde bloemen, maar het is niet altijd duidelijk dat ze duurzaam zijn geproduceerd. MPS biedt een aantal tools aan om dit transparant te maken. Bijvoorbeeld door het MPS-Trade portal en het delen van informatie met andere partijen.”

Stefanie Miltenburg, manager duurzaamheid bij Royal FloraHolland, geeft aan dat er nog geen goede faciliteiten zijn om als inkoper te selecteren op deze informatie. Dat moet verbeteren in de nieuwe situatie met Floriday”, zegt Miltenburg. „Het staat hoog op de agenda van FloraHolland om betrouwbare informatie over kwaliteit en duurzaamheid te borgen, te tonen en via de verkoopkanalen door te geven.”

Voor de sierteelt zijn veertien certificaten het meest van belang. Dit zijn de certificaten in het FSI-mandje, het Floriculture Sustainability Initiative. „In de komende periode zullen deze certificaten stap voor stap in Floriday  worden ondergebracht”, zegt Miltenburg. „Zodat kopers de alle relevante informatie krijgen, en daar ook op kunnen selecteren. Op deze manier kan de bloemist efficiënt inkopen en kunnen kwekers zich optimaal profileren met duurzaamheid. De vraag neemt alleen maar toe. We moeten dit faciliteren.” Van het nieuwe platform Floriday wordt op de komende FloraHolland Trade Fair een demonstratie gegeven.

Ook vanuit de kwekerskant is er behoefte aan meer zichtbaarheid. Richard en Louise van der Ven (lisianthuskwekerij Flower XL) vinden dat ze, ondanks diverse certificeringen, nog steeds weinig handvatten hebben om bekendheid te geven aan hun duurzame teelt. Ze zouden graag zien dat MPS daar een duidelijk herkenbaar vignet en pr-materiaal voor ontwikkelt, en meer aan promotie doet. Nu is er slechts één logo voor alle MPS-telers. Via de website ’Volgjebloemofplant.nl’ kunnen consumenten weliswaar informatie opvragen over de kwekerij, maar het is de vraag of ze dat ook doen. „We doen er moeite voor, en dan willen we dat ook laten zien”, vindt Van der Ven.

Volgens Raymond Scheepens (MPS) zag de consument door de bomen het bos niet meer, met 42 verschillende vignetten en logo’s. „Daarom hebben we deze zomer één uniform MPS-vignet geïntroduceerd, met een bijbehorend platform. De komende tijd zullen we samen met kwekers verder bouwen om duurzaamheid op een professionele manier in de spotlight te zetten, om zo de marktkansen van kwekers te vergroten.”

Meer hierover in de Green Edition van Bloemisterij (nummer 44)

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties