Herhaling

’Weet je wat? Laten we een afspraak maken, dan kunnen we in een keer alles op een rijtje zetten. Dat is een stuk makkelijker dan via de telefoon.

Zullen we een datum prikken?’ Ik kan al geen nee meer zeggen. Pittige tante hoor. En ze heeft natuurlijk gelijk. Je kunt het beter in één keer goed regelen.

Het was een flitsend idee van onze contractmanager bij Eneco. Omdat we warmte afnemen van Eneco, gebruiken we onze ketels vrijwel alleen om te stomen. En blijkens de verbruikscijfers zou een meterverkleining geen enkel probleem moeten opleveren. Integendeel, het brengt zelfs financieel gewin. Kom daar nog eens om in deze tijd.

En dus verzocht ik Stedin in augustus vorig jaar om beide meters om te bouwen. Dat gebeurde in oktober. Zonder bijkomende kosten. Van die dingen waarvan je denkt ’dat hadden we jaren eerder moeten doen’. En alles ook gewoon in een keer goed. Probleemloos. Hulde aan het meetbedrijf.

Maar toen. Je verwacht dat zo’n omzetting binnen een organisatie wordt doorgegeven aan alle betrokken afdelingen. Daar zijn computers voor en softwareprogramma’s. Ik ken rijen mensen die daar een goedbelegde boterham aan verdienen. Fluitje van een cent toch?

Maar nee. Want op de rekeningen van Stedin bleven de bedragen gelijk. Maanden achtereen. En dus ga je bellen. Krijg je een accountmanager aan de telefoon. En zit je een week later met elkaar aan tafel. Om het in een keer goed te regelen. ’Dus je maakt een overzicht en dat mail je naar me? En die dubbele nota’s van het meetbedrijf, dat geef je ook door? Perfect!’

Om een lang verhaal kort te maken: Dat overzicht kwam niet. Er werd wel een creditnota gestuurd voor de ene meter, maar zonder tekst en uitleg. Voor de andere kwam niets. En de dubbele nota’s bleven komen. Na een paar weken toch maar weer de telefoon gepakt. Nee, niemand begrijpt er wat van. Maar we gaan het regelen hoor! Zucht.

Ik weet het, ik heb er ook weleens last van. Dat dingen me niet in een keer lukken. Een rijbewijs halen bijvoorbeeld. En Oranje is het zelfs in drie keer nog niet gelukt om een WK-finale te winnen. Maar wat zou het toch fijn zijn als het nu een keertje goed gaat. Met die rekeningen bedoel ik. Dat scheelt een hoop ergernis.