„Royal FloraHolland is een concurrent van haar eigen klanten, de exporteurs en binnenlandse groothandelaren.” Dat zegt de ontstemde brancheorganisatie VGB, die verontruste en woedende reacties van leden kreeg over de uitrol van het bedrijf Certi. Ophef ontstond na een artikel in het Financieele Dagblad en een persbericht van Certi.
„Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat FloraHolland zich tot concurrentie met de eigen klanten heeft laten verleiden”, zegt VGB-directeur Robert Roodenburg.
Certi staat voor certificering. Het bedrijf zegt onder die merknaam bloemen van hoge kwaliteit rechtstreeks naar de bloemisten en shop-in-shops bij tuincentra te brengen. In Duitsland tooien zes winkels zich met dat merk, zijn er achttien winkels in tuincentra en heeft Certi een webshop. Het is de bedoeling er nu in Nederland mee aan de slag te gaan.
„Als de veiling er aan meewerkt, is dat in strijd met haar eigen strategische visie 2020”, zegt de VGB. Daarin staat dat FloraHolland na het koopmoment door afnemers niets zelf meer doet. Om de relatie met haar klanten te verbeteren trok zij zich eerder uit handelsactiviteiten terug. Daar komt zij, als de berichten juist zijn, nu blijkbaar van terug, zegt de VGB.
Opheldering
Het VGB-bestuur wil opheldering. Ook over de enorme bedragen die volgens de media de laatste drie jaar in het concept zijn gestoken. „Wij willen transparantie over de kosten en opbrengsten. Door onderlinge concurrentie is de Nederlandse export van bloemen en planten de grootste ter wereld geworden. Maar de branche verzet zich eensgezind tegen aanslagen op het ‘level playing field’.”
Volgens Certi komen er vaak slechte producten bij de consument en gaat de kwaliteit vooral als gevolg van de keten (teler, veiling, exporteur, importeur, detailhandel) verder omlaag. VGB zegt dat juist bij handelsbedrijven alles wordt gedaan om de kwaliteit op peil te houden, maar de veiling – die nu kennelijk in Certi participeert – zelf steken op dat gebied liet vallen.
„Klanten dringen al jarenlang aan op een beter kwaliteits- en koelbeleid van FloraHolland.” Certi zegt dat uit haar concept ook hogere prijzen voor de telers rollen, van wie nu 60% grote financiële problemen zou hebben. Als dat waar is, komen ook de aanvoer en het verdienmodel van de veiling in gevaar, reageert VGB.
Dutch Flower Group
Ook de grootste klant van FloraHolland, Dutch Flower Group, reageert ontstemd. Marco van Zijverden zegt: „Indien Royal FloraHolland geen focus heeft op haar core business als marktplaats, haar logistieke performance naar haar klanten ver onder de maat is en blijft, alsmede kosten alleen maar blijven stijgen, dan kunnen verstandige handelshuizen beter direct zaken doen met verstandige telers om nu en in de toekomst aansluiting op de internationale afzetmarkten te houden.”
Krantenkop
In een reactie zegt Royal FloraHolland dat ze zich distantieert van de krantenkop “Betere plantenteler slaat groothandel en veiling over” uit Het Financieele Dagblad. Die kop stond op 8 september 2016 boven een artikel over het sierteeltmerk Certi en is volgens de veiling een verkeerde interpretatie van het doel van Certi.
Royal FloraHolland benadrukt dat er altijd gestreefd wordt naar goede kwaliteit van bloemen en planten die via de veiling worden verhandeld. Ook bloemen en planten van het merk Certi worden afgerekend via de veiling.
Het Financieele Dagblad heeft op verzoek van Royal FloraHolland inmiddels de kop van het artikel aangepast en een naschrift toegevoegd: Royal FloraHolland benadrukt in een reactie dat ook via de veiling topkwaliteit planten en bloemen verhandeld blijven worden.
Over de samenwerking met exporteur Frans Timmermans gaat de veiling verder niet in. FloraHolland wil ook verder niet reageren.