Britse tuincentra verkopen meer planten door concepten te verzinnen die soms niks te maken hebben met planten.
Trevor Pfeiffer, directeur van Garden Trade News, liet op de HTA National Plant Show geslaagde voorbeelden zien van concepten op tuincentra. „Dat is wat ze doen zodat klanten sneller terugkomen: het creëren van gedenkwaardige ervaringen.”
Op tuincentra draait het volgens Pfeiffer niet alleen om planten. „Maar waarover mensen praten”, zei hij, verwijzend naar The Queen’s Speech, een portret van de Britse koningin, dat Raemoir in Banchory verkoopt. „Het enige Britse tuincentrum dat het boek verkoopt, en ook koningin-poppen. Daardoor verkoopt het ook meer planten.”
Woodside in Rayleigh verkoopt volgens Pfeiffer juist meer planten, omdat dit tuincentrum ook sierhaken verkoopt waaraan je vogelvoer kunt hangen. „Die vensterhaken verkopen daar het best. Waarom verkopen niet meer tuincentra die haken?”
Speciale bomen in terraspotten
De tuincentrumkenner noemde ook concepten waarin planten wel de hoofdrol spelen, maar anders dan traditioneel worden verkocht. Zo verwijst Burston in St. Albans specifiek naar ’Trees for pots’. „Dat heb ik nog nergens anders gezien. Bepaalde soorten bomen die je goed in een pot op het terras kunt zetten: dat zouden meer tuincentra moeten doen.”
Burston verkoopt ook rozen gesorteerd op kleur, in plaats van op naam en type. Daardoor is de verkoop gestegen, aldus Pfeiffer. „Want er zijn zoveel rozen, dat consumenten niet meer weten welke ze moeten kiezen.”
Planten passen bij landen
Thematische verkoop doet het ook goed, zo bleek bij Perrywood in Tiptree. „Dit jaar hebben ze een display over Mexico, Griekenland, Californië en Schotland. Telkens met passende planten erin.”
Lokkertjes werken ook. Pfeiffer noemde Scotsdales in Cambridge als goed voorbeeld. „Die heeft bij de ingang altijd een plant in de aanbieding voor 1 pond. Daardoor komen mensen naar binnen, pakken een kar en kopen meer. Zo werkt dat gewoon.”