Jolanda van der Lugt is bij Bij Lugt Lisianthus verantwoordelijk voor marketing en internationaal contact met bloemisten en designers. Het familiebedrijf organiseerde week 8 een open dag op hun nieuwe locatie (5,8 ha) in Monster.
Wat blijft je het meeste bij van de open dagen op jullie kwekerij?
„De grote belangstelling. Bij de opening op donderdag waren 120 zakelijke relaties aanwezig. Zaterdag leek het wel Kom in de Kas. We hebben niet geteld, maar het waren duizenden belangstellenden die via via of op uitnodiging een kijkje kwamen nemen. Ik hoorde een schatting van 4.000 bezoekers. Dat zou zomaar kunnen. Veel mensen vonden het mooi om de kwekerij van binnen te mogen bekijken. Ik sprak iemand die zei dat kap 6 de plek is waar vroeger hun huis stond.”
Moesten er veel huizen wijken voor jullie kas?
„Drie huizen zijn uitgeplaatst. Ooit waren er op deze plek zes kwekerijen en negen verschillende kavels. Er is een kavel van gemaakt waarop wij een kas van 240 bij 240 meter konden bouwen. Op een mooie locatie.”
Op de nieuwe kwekerij is Experience Centre gemaakt, waar klanten van klanten welkom zijn voor workshops, demo’s of een masterclass. De ruimte is te boeken en kan bijvoorbeeld opgenomen worden in een tour langs kwekerijen in het Westland. Van der Lugt: „Zo’n groep bestaat vaak uit bloemisten. Die moet je informeren, inspireren en verhalen vertellen over lisianthus en andere bloemen.
Jolanda van der Lugt was vakgenoot in het Vakblad van week 9. Het volledige interview is ook online te lezen (na inlog).
Een uitgebreide reportage over de nieuwe kwekerij in Monster, is te vinden via deze link.