Experts van grote bedrijven die kleinere mkb’ers helpen met de voorbereiding op brexit. Dat is het idee achter ’Brexit-buddies’, een nieuw programma van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en MKB-Nederland. Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) en voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland maakten dat gisteren bekend tijdens een werkbezoek aan Dutch Flower Group in Aalsmeer.
Onder de bedrijven die als Brexit-buddy optreden, bevinden zich behalve Dutch Flower Group bijvoorbeeld ook: Rabobank, PWC, KPMG, PostNL, ABN-AMRO en ING. Het netwerk zal de komende tijd nog verder worden uitgebreid. Daarnaast staan er via het programma ook experts ter beschikking van werkgeversvereniging AWVN (voor vragen over personele zaken), The Netherlands British Chamber of Commerce (NBCC), de Kamer van Koophandel en ondernemersvereniging Evofenedex (voor vragen over specifiek export en logistiek), de douane, en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).
Brexit-buddy events
De groep van experts zal op een aantal bijeenkomsten klaar staan voor vragen van mkb’ers. De eerste bijeenkomst van Brexit-buddies staat gepland tijdens het Nationaal Export Event op 3 oktober. Meer Brexit-buddy events volgen tot het eind van het jaar in regio’s met veel internationaal opererende mkb’ers. Ook zullen enkele online Brexit-buddy sessies plaatsvinden waarbij ondernemers al hun vragen kunnen afvuren op het netwerk van experts. Alle data volgen binnenkort op de website van MKB-Nederland en op hulpbijbrexit.nl.
„Ondernemers nemen vaak het meest aan van andere ondernemers. Daarom hebben wij een netwerk van experts bij elkaar gebracht uit het bedrijfsleven dat het mkb wil helpen met praktische vragen over brexit. Je kunt namelijk vaak al meer doen dan je denkt”, aldus Vonhof. Zo’n 35.000 Nederlandse bedrijven doen volgens Keijzer zaken met het Verenigd Koninkrijk (VK) zonder dat ze ervaring hebben buiten de EU. „Deze bedrijven moeten zich dus nog beter voorbereiden op de brexit dan hun collega’s die al overal ter wereld zaken doen. Het zijn vooral mkb-bedrijven die de gevolgen van de veranderende handelsrelatie straks flink gaan merken. Daarom ben ik ook blij met het Brexit Buddy -initiatief.”