Het jaar is nog maar net begonnen, maar GroenRijk Tilburg zit in de plus. De schappen met heesters en vaste planten zijn goed gevuld. Wim van de Noort: „Ik heb planten eerder laten komen, een schot in de roos. Ten opzichte van vorig jaar scoren we een goede plus. De consument kijkt niet of het goed weer is voor het product, maar of het goed weer is voor zichzelf om planten te kopen.”
Het is een bekend verhaal. Het weer is spelmaker én -breker. Daar liep de ondernemer vorig seizoen ook tegenaan. Primula en viool liepen niet, maar vanaf mei was het goed. Het is anticiperen. Zo had GroenRijk Tilburg niet eerder beregening in het schap, maar deze week heeft Van de Noort er toch een aantal laten ophangen. „We spelen op de vraag in, ondanks dat er scholing van personeel voor nodig is. Afgelopen jaar hadden we een hete zomer en er is buiten veel verdroogd. Wat dat betreft heb ik goede verwachtingen voor de verkoop van groen dit jaar.”
Betere omstandigheden
Sinds vier jaar zit de loop bij GroenRijk Tilburg er goed in. In 2014 hebben ze nieuw laten bouwen en sinds die tijd zijn de verkopen van groen toegenomen. De omzetverhouding groen/overige artikelen ligt nu op 50/50%, terwijl de omzet van planten in het verleden op 30% lag. „De populariteit van groen is gestegen. Door er meer van te laten zien op de winkelvloer, verkoop je meer. De omstandigheden zijn nu ook beter. De nieuwe kas is geïsoleerd. We hebben een betere klimaatbeheersing voor de planten”, zegt Van de Noort.