Groeiende export bloemen en planten verspreidt zich over meer landen

Nederlandse exporteurs hebben in september weer voor meer geld aan bloemen en planten uitgevoerd, maar de groei van 4% loopt iets achter bij de gemiddelde toename van 6% dit jaar. Trends als een sterkere spreiding over meer landen, een snellere groei bij bloemen en de forse toename naar Duitsland zetten door. Ondanks deze positieve flow zien exporteurs de internationale concurrentie toenemen.

Dit blijkt donderdag uit een verklaring van de handelsvereniging VGB en Floridata. In september stegen zowel de bloemen- als de plantenwaarde met ruim 4% tot € 280 respectievelijk € 168 miljoen. Tot en met september is de exportwaarde van bloemen en planten vanuit Nederland met 6% geklommen tot bijna € 4,7 miljard. De kwartaalomzet in vergelijking met het derde kwartaal 2016 eindigde met ruim € 1,2 miljard 2,6% hoger.

De voorsprong van de snijbloemen houdt daardoor over de eerste drie kwartalen van dit jaar stand: plus 7% voor de snijbloemen tegen plus 4% voor de pot- en tuinplanten. Vorig jaar steeg de plantenwaarde sneller dan die van de bloemen en in 2015 klommen de bloemen meer. ,,Het is tekenend voor de Nederlandse groothandel, dat voor beide segmenten concepten worden ontwikkeld die de markt verbreden”, laat VGB-directeur Matthijs Mesken in de verklaring weten.

De bloemen en platen krijgen steeds meer bestemmingen. Wesley van den Berg van Floridata constateert meer aanvragen voor debiteureninformatie vanuit relatief nieuwe en ontwikkelende afzetlanden. ,,Die trend versterkt zich. Met onze informatie over potentiële afnemers ondersteunen we de exporterende groothandel steeds intensiever.”
Tot en met september 2014 lag het omzetaandeel van de top-10 afnemers op 83,5% en tekenden de overige landen voor 16,5%. Na september dit jaar is het aandeel van de overige landen geklommen tot 19,5%: een stijging van drie procentpunten ofwel 18%.”

De handelaren en exporteurs zien de lokale productie op de afzetmarkten echter groeien. Mede daardoor groeit de internationale concurrentie. ,,Nog intensiever inzetten op ICT kan de positie van de Nederlandse groothandel versterken”, stelt Mesken. Grootafnemer Duitsland, tot en met september goed voor een derde van Nederlandse exportwaarde in bloemen en planten, tekent met een toename van € 66 miljoen voor 27% van de totale groei. Engeland (-6%) en Zweden (-1%) zijn de enige landen in de top-10 exportbestemmingen met een krimp. Rusland (+37%) blijft de sterkste groeier.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties