Veel van het werk in de kas is geautomatiseerd, zoals de klimaatregeling, watergift en bemesting. Digitale ondersteuning van het management staat in de tuinbouw echter nog in de kinderschoenen. Maar naarmate kwekerijen groter worden, groeit de behoefte aan softwarepakketten die alles met elkaar verbinden. Daarmee zijn de bedrijven planmatiger aan te sturen. De grootste winst is te behalen met de koppeling tussen teelt, planning en verkoop.
Sierteeltbedrijven hebben veel geautomatiseerd als het gaat om klimaat, watergift en bemesting. Op dat punt hoort de Nederlandse glastuinbouw bij de absolute wereldtop. Voor andere bedrijfsprocessen geldt dat in mindere mate. Bij arbeidsregistratie, boekhouding en afzet wordt nog vaak vertrouwd op de spreadsheets van Excel. Of er worden losstaande softwarepakketten aangeschaft voor de verschillende functies. Het gebruik van integrale bedrijfsmanagementsystemen staat nog in de kinderschoenen, blijkt uit het onderzoek ’Nut van ICT-gebruik voor tuinbouwondernemers”, dat in 2016 werd uitgevoerd door Wageningen Economic Research.
„Met de schaalvergroting groeit echter behoefte aan pakketten die alles met elkaar verbinden”, stelt Cor Verdouw, onderzoeker bij Wageningen Universiteit en sinds een half jaar werkzaam bij Mprise Agriware. Hij was twee jaar terug betrokken bij het onderzoek, dat werd gefinancierd door Topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen. „Met een managementprogramma kun je het bedrijf planmatiger aansturen. Daarnaast heeft integratie in de keten alleen kans van slagen als de informatiestroom binnen het eigen bedrijf ook op orde is.”