Dümmen Orange, Floramedia en Royal Lemkes hebben gezamenlijk het Green Trend Report 2020/2021 uitgebracht. Het is voor de tweede keer dat dit trendboek wordt uitgegeven. Tijdens een drukke bijeenkomst werd het rapport officieel gepresenteerd.
In het boek worden acht grote trends beschreven en nader uitgewerkt. Er is groeiende aandacht voor ambacht, verstedelijking, globalisering, aquacultuur, ruimtevaart, veroudering, klimaatverandering en de ‘green connection’. Volgens het rapport zijn planten steeds meer een verbindende factor. Zonder planten zou de wereld ophouden te bestaan en de makers van het boek geloven dat dit respect voor de natuur niet snel zal verdwijnen. „Kwekers hebben goud in handen”, aldus Judith Klute, art director van Floramedia.
Rustigere kleuren
De komende jaren zal er meer aandacht zijn voor natuurlijke materialen en traditionele technieken. Hout is bezig is aan comeback. Qua kleuren wordt het allemaal wat zachter. Er is behoefte aan rust in deze drukte. Daar kan groen een rol in spelen. „De sector is relevanter dan ooit tevoren. Om relevant te blijven, moeten we bewust en creatief zijn. Samen kunnen we consumenten inspireren met innovatieve concepten, kleuren en trends”, zo zei Klute.
Ekko Vermeulen, directeur Floramedia noemt het een inspiratie gids, dat ketenpartners moet aanzetten om anders te gaan denken en werken. „We moeten niet concurreren met elkaar, maar met andere cadeauartikelen. We moeten consumenten blijven inspireren, zodat ze geld aan bloemen en planten blijven uitgeven. Blijf vernieuwen, het moet allemaal wat creatiever. Daar is dit boek een leidraad voor.”