Ik heb wel vaker over de elektronische snelweg geschreven. Over het internet in China of eigenlijk beter: het intranet in China. Veel westerse sites zijn namelijk allemaal geblokt. Chinees internet is net als het land zelf in vroegere tijden, afgeschermd door de grote muur. De big firewall in dit geval.
De firewall blokt eigenlijk alles wat de Chinese leiders als niet gewenst achten. Dat betekent dat er geen Google is, geen Facebook, geen Skype, geen Instagram, geen YouTube, geen Twitter en ga zo maar door. Als vervanging daarvoor zijn er de Chinese kopieën. Baidu is het Chinese Google, Youku is YouTube etcetera. Voorheen werd er buiten China niet zoveel aandacht besteed aan deze Chinese kopieën, maar dat is aan het veranderen. Er is namelijk een app die zo vooruitstrevend is dat het voor de verandering nu eens het westen is dat aan het kopiëren is gegaan. Deze app is WeChat. Deze app is echt uitgegroeid tot de enige app die je echt nodig hebt. Het is je WhatsApp, je Facebook, Tinder en Uber en ga zo maar door.
Dat is niet alles, het wordt gebruikt door ziekenhuizen voor afspraken, je kunt via WeChat investeren of in valuta’s handelen, het geeft zelfs inzicht in hoe druk het is in je favoriete mall. En het grote voordeel is dat het allemaal in een app zit. En omdat je er zoveel mee kunt doen wordt het een aan het ander gelinkt en is alles en iedereen dus viraal.
Neem nou een nieuw restaurant, dat wordt je aangeraden door een vriend, omdat je toevallig iets met hem deelde via WeChat. In het restaurant zijn geen menu’s, geen obers, geen kassier, alleen WeChat. Bestellen, klagen, betalen en delen met vrienden, alles in een app.
Dit klinkt uiteraard echt goed, en dat is het ook. Er is alleen een groot nadeel. Doordat je letterlijk alles via WeChat doet kan WeChat dus een ongelooflijke hoeveelheid persoonlijke data van je opslaan. Dit is goed nieuws voor adverteerders. Grote bedrijven zijn echter gedwongen om deze info ook te delen met de Chinese overheid. Zoveel informatie in zo weinig handen is misschien iets wat we eigenlijk helemaal niet zouden moeten willen…
Cok Harteveld,
Managing director Van den Berg RoSes, China