De term content wordt vaak gebruikt in de online marketing. Content is de inhoud van de boodschap, de verzamelnaam voor informatie die je online met elkaar kunt delen. Content kan geschreven tekst zijn, maar is ook beeld en geluid. Denk dan aan foto’s, video’s, geluidsfragmenten en bijvoorbeeld infographics. Er is heel wat content te vinden en te zien in de sierteelt.
Maar met gewoon content delen kom je er niet in de marketing. Gewoon content delen is dan ook geen contentmarketing.
Content en contentmarketing
Content is overal. Er is productcontent, verkoopcontent, klantenservicecontent, evenementcontent, door werknemers gegenereerde content, marketing en campagne-content. Zelfs reclame is content.
Wat is dan het verschil tussen content en contentmarketing? Het antwoord hierop is de bestemming, het doel van de content. Contentmarketing gaat over het sturen van het publiek naar een bestemming of ervaring. Contentmarketing heeft een doel. En juist dat doel, de bestemming ontbreekt in 9 van de tien gevallen bij siertelers. Of is van zeer matige kwaliteit. En dan wordt het gewoon content plaatsen en niets meer.
Een vlog maken kan iedereen. Of een mooie foto plaatsen. Maar wat is het doel? Worden er meer planten of stelen door verkocht? Is er een effectieve CTA (Call To Action = oproep tot actie)? Probeer je het publiek actie te laten nemen, zoals bijvoorbeeld in te gaan op een aanbieding, of contact op te laten nemen?)
De meeste marketingteams zijn gericht op het maken van content die het merk, bedrijf of de producten ondersteunt. Ze maken deze content voornamelijk omdat iemand dat hen heeft gevraagd. Niet omdat het tegemoetkomt aan de behoefte van een klant. Het probleem met de meeste content is dat het is gemaakt voor de baas. Het is niet gemaakt voor het publiek dat je probeert te bereiken, te engageren en te converteren naar betalende klanten.
Het probleem met gewone content is ook de korte houdbaarheid. De gemiddelde halfwaardetijd is erg kort. Van content op Twitter is dat minder dan drie uur. Op Facebook geven de eerste vijf uur je 75% van alle weergaven die je krijgt. (Daarom minimaal 3x per dag posten dus!). Een gemiddeld artikel op een blog of op LinkedIn bereikt zo ongeveer iedereen in de eerste 30 dagen. En in de meeste organisaties wordt niet eens alle content gebruikt, 60 tot 70% blijft ongebruikt.
Dus stop met het maken van gewone content. Stop met het maken van content met een te korte houdbaarheid. Stop met het maken van content die niemand zal zien, of die niet converteert. Stop met het maken van content zonder een bestemming.
Maak daarom content voor het publiek dat je probeert te bereiken, te engageren en te converteren. Start met contentmarketing!Contentmarketing is een strategische oplossing voor een strategisch probleem. Om nieuwe klanten voor het bedrijf te bereiken bijvoorbeeld. En om klanten te betrekken bij waar het bedrijf voor staat. En de oplossingen die het biedt. En natuurlijk om (nieuwe) klanten beter te converteren. Er moet content worden gecreëerd die mensen daadwerkelijk willen.
Ontwikkel één of meerdere contentmarketingbestemmingen. Het is belangrijk een doel en bestemming te hebben voor de content. Meestal is dat de website. En wat daar vervolgens gebeurt met de bezoeker.
3 punten voor een effectieve bestemming
Hieronder drie punten die heel belangrijk zijn om aan een effectieve contentmarketingbestemming op de website te bouwen:
1. Bepaal de missie van de marketing voor de content.
De content moet de bedrijfsmissie ondersteunen en de klanten centraal stellen. Bepaal wie de doelgroep is, welk onderwerp of welke onderwerpen het bedrijf ondersteunt en welke waarde deze biedt voor uw doelgroep.
2. Denk na over wat de klant nodig heeft op de website:
• Een goede URL. Overweeg of de content-marketing-website-bestemming het merkdomein van het bedrijf moet zijn (www.uwbedrijf.com) of op een merkloze site.
• Categorieën om te laten zien welke onderwerpen u behandelt. Dit zijn dus niet alleen producten, maar ook logistieke of financiële diensten.
• Gebruik van veel afbeeldingen om het onderwerp te ondersteunen en de tekst te verbreken
• Een sterke focus op het vergroten van de eigen doelgroep door op te roepen in te schrijven op de nieuwsbrief of andere updates. Zoals bijvoorbeeld een notificatie wanneer er een nieuwe blog wordt gepubliceerd.
• Hoogtepunten van best presterende content, zodat lezers eenvoudig de beste content kunnen ontdekken
• Een CTA (oproep tot actie), een aanbieding of een contact-ons-pagina voor diegenen die het bedrijf en de mensen rechtstreeks willen bereiken
• Opties voor sociaal delen, zodat de lezers eenvoudig kunnen helpen de beste inhoud te promoten
• Het regelmatig publiceren van nieuwe blogartikelen of ander nieuws.
3. Maak een plan om de visuele content (afbeeldingen, video en infographics) te ondersteunen. Het is al moeilijk genoeg om al het bovenstaande gedaan te krijgen. Maar als dat eenmaal gedaan is, zal je zien dat visuele inhoud een uitdaging is. Zowel budgettair als creatief. Een optie is dan altijd de visuele content van anderen te gebruiken. Door content te delen of het in te sluiten op de website.
Door deze stappen te volgen wordt een contentmarketingbestemming gecreëerd waar nieuwe klanten kunnen worden bereikt om deze te kunnen betrekken bij het bedrijf. Om ze uiteindelijk te converteren naar beter betalende klanten.