Geurtypen geformuleerd voor hyacint

Vijftien hyacinten zijn op geur getest in het Testcentrum voor Siergewassen van Hobaho. Vier ‘geurtypen’ zijn geformuleerd, waar in de communicatie naar consumenten iets mee gedaan kan worden.

De test volgde volgens Hobaho spontaan op de geurproef bij bloemist Ron Holdinga uit Rhenen. De eigenaar van Bloembinderij Buitenomme had van 16 tot en met 21 februari een geurproef met hyacinten, die bedacht was door marketingbureau Concept Factory, in opdracht van de promotiecommissie PurE Seasonal Flowers en de KAVB. Consumenten konden ruiken aan een bos roze, witte of blauwpaarse bloeiende hyacinten en hun voorkeur uitspreken. Concept Factory wilde zo aan bloemisten laten zien wat een beetje extra beleving in de winkel teweeg brengt. Tevens waren er gratis ‘hyacintenboekjes’ beschikbaar om klanten extra informatie en inspiratie te geven.
Hobaho nam de proef op de som, stak de neus in bloemen van vijftien cultivars en formuleerde vier ‘geurtypen’.

Smaken verschillen
Het Testcentrum voor Siergewassen van Hobaha selecteerde vijftien hyacinten, onder andere uit de kraamkamer van kwekersvereniging Markglory. Medewerkers van Hobaho en kwekers Piet van der Poel en Cees Zonneveld vormden het geurpanel en concludeerden dat het lastig is om het verschil in geur goed te verwoorden. Daarnaast liggen smaken soms behoorlijk uit elkaar. Ook het bloeistadium is belangrijk; hoe rijper hoe meer geur. En soms heeft één bloem bovenin weinig geur en onderin heel veel. Hobaho marketeer Linda van der Slot: „Er is geen lijn te trekken op basis van kleur.”
Uiteindelijk is er een indeling in geuren gemaakt: fris, kruidig, landelijk en zoet. Volgens Van der Slot zijn dit omschrijvingen die een consument meteen snapt en op basis waarvan hij een keuze kan maken. Ze vindt het vooral interessant om te zien of dit geuraspect van de snijhyacint nog beter benut kan worden in de marketing rond de bloem.