Per 1 oktober start Gerhard van der Bijl als de nieuwe CIO bij Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Van der Bijl zegt trots te zijn op wat er de afgelopen drie jaren is bereikt. „Soms is er wel eens onbegrip over de vooruitgang die we boeken. Ik heb daar moeite mee, want de achterstand die we moesten inhalen was echt groot. We maken met Floriday enorme stappen.”
Gerhard van der Bijl heeft begrip voor telers die graag willen dat het een tandje sneller gaat, maar hij zegt dat het tijd kost om nieuwe standaarden in de markt te zetten. „Ook ik zou graag willen dat het nog sneller gaat, maar het is voortdurend balanceren op iets wat er al is, wat er omgebouwd moet worden en welke innovaties gemaakt moeten worden. Het bestaande kunnen we niet negeren.”
Voor de toekomst verwacht Van der Bijl dat telers en kopers volledig digitaal zakendoen op Floriday.com. Hij spreekt van ‘virtuele wholesalers’. „Data gaat de sector helpen om zo efficiënt mogelijk te werken. Op dit moment ligt de focus nog op het tot stand brengen van de transacties, maar als dat staat, kunnen er nieuwe toepassingen bedacht worden. Denk bijvoorbeeld aan reviews of ratings over producten. Digitaal inzicht in duurzaamheid of een hele transparante tracking en tracing die ketenspelers actief informeert over de levering. Er kunnen wat mij betreft hele leuke apps ontwikkeld worden, waar wij de infrastructuur dan in Floriday voor klaar hebben staan.”
Het volledige, laatste, interview met Gerhard van der Bijl verschijnt in Vakblad voor de Bloemisterij nummer 39. Het artikel is ook hier te lezen.