Generieke promotie voor bloemen en planten leidt tot sterke omzetverhoging. Dit blijkt uit een consumentenonderzoek dat Bloemenbureau Holland liet uitvoeren.
„De resultaten waren buitengewoon positief. Als we ons tot de uitkomst beperken, dan zien we dat voor de twee gemeten campagnes is aangetoond dat, doordat men deze campagnes heeft gezien, er flink meer omzet gerealiseerd is. In totaal over de vier landen waar de campagnes uitgevoerd zijn, hebben 8,5 miljoen consumenten extra bloemen gekocht; 6,6 miljoen consumenten meer kamerplanten en 5,7 miljoen consumenten hebben meer tuinplanten gekocht”, aldus Ruurd Hielkema, senior research consultant van Motivaction.
Het internationale marktonderzoekbureau Motivaction voerde het onderzoek uit. Doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in de directe invloed van campagnes op omzet. Het onderzoek focuste zich op twee campagnes van het afgelopen jaar: ‘We Hebben Meer Bloemen Nodig’ en ‘De Trend Collectie’. Beide campagnes en het onderzoek zijn internationaal uitgevoerd. Zowel de ‘We Hebben Meer Bloemen Nodig’-campagne als de ‘Trend Collectie’-campagne hebben plaatsgevonden in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.
Extra 300 miljoen euro
BBH-directeur Dennis van der Lubbe: „Als we de gemiddelde consumentenprijzen hanteren, zien we dat dit een extra consumentenomzet oplevert van rond de 300 miljoen euro. De totale investering voor deze twee campagnes bedroeg ongeveer 3,5 miljoen euro. Met het eventueel wegvallen van de generieke promotiecampagnes lopen we onder andere een serieus risico dat bloemen in mindere mate als cadeauartikel worden gekocht.”
Aanleiding voor het onderzoek was de discussie over de promotionele heffing via Royal FloraHolland. Mocht RFH beslissen om niet langer het budget voor BBH te innen dan komt het voortbestaan van BBH op de tocht te staan. Lees meer over de discussie over de inning van de BBH gelden via mijnbloemisterij.nl. Geen abonnement? Klik hier of bel 071 5659644.
BBH had toch juist de rem gezet op promotie toen Corona de bloemen- en plantenwereld op zijn kop zette? Nu de Coronawinst van al die ondernemersinspanningen wel toe rekenen aan promotie van BBH is gewoon hondsbrutaal.