Royal FloraHolland stopt met de sponsoring van de bloemen tijdens de paasviering op het St. Pietersplein. De veiling zegt het sponsorbeleid herijkt te hebben en de bloemen voor de Paus passen niet meer in dat plaatje.
FloraHolland droeg sinds 2017 financieel bij, maar stopt daar in 2020 mee. Het nieuwe sponsorbeleid van de veiling richt zich alleen nog op initiatieven die de positionering van Royal FloraHolland als dienstverlener of de positie van de kwekers versterken. ‘Bloemen voor de Paus’ richt zich op de internationale consumentenmarkt en voldoet niet aan de nieuwe criteria.
Arrangeur Paul Deckers vindt het een onverwacht, maar ook een vreemd besluit. „Zeker omdat ik de afgelopen jaren juist actief kwekersgroepen erbij betrokken heb. Ik kies elk jaar een hoofdbloem”, zegt hij. Zo stond dit jaar strelitzia in de schijnwerpers en het jaar ervoor was dat cymbidium. „Dit heeft tot veel internationale promotie voor het product geleid, ook na de paasviering. Het is een mooi visitekaartje voor Nederland en voor de kwekers”, vindt Deckers.
De arrangeur geeft aan elk jaar achter de sponsoring van de ‘Bloemen voor de Paus’ aan te moeten. Bloemenbureau Holland en iBulb zijn hoofdsponsor. „Ik vind het besluit van de veiling jammer, maar we gaan hier natuurlijk gewoon mee door. Het betekent alleen dat er wat meer hobbels in de weg zitten.”