Leden van LTO Noord, ZLTO en LLTB, die als leverancier door een kortingsacties van supermarktketen PLUS geraakt worden, kunnen zich bij hun organisatie of LTO Nederland melden.
„Getroffen leveranciers kunnen anoniem hun klacht kwijt en hun verhaal doen”, zegt Klaas Johan Osinga. Hij werkt namens LTO mee aan de gedragscode eerlijke handelspraktijken, waarover onlangs afspraken zijn gemaakt. „Wij kunnen dan toetsen of de geëiste kortingen in strijd zijn met de gedragscode.”
De kortingsactie die PLUS wil opleggen aan haar leveranciers is een goede testcase voor de onlangs afgesproken gedragscode, stelt Osinga. „Het lijkt op het eenzijdig opzeggen van bestaande contracten en nog wel met terugwerkende kracht. Dat is een overtreding van de gedragscode.”
Gedragscode
De gedragscode, die het eenzijdig veranderen van leveringsvoorwaarden verbiedt, is vorige week afgesloten.
De supermarktketen wil de verloren marge door de prijzenoorlog tussen supermarkten in rekening brengen bij haar leveranciers. Daartoe stuurde ze leveranciers van A-merken een brief waarin ze hen sommeert om de komende weken geld terug tebetalen aan PLUS.
Volgens PLUS betreft haar eenzijdige actie niet de leveranciers van bloemen en planten.