Tot en met week 7 zijn er 30% minder gardenia’s verkocht dan vorig jaar. In week 8 ging de markt los en kwamen de planten plotseling uit alle hoeken en gaten. „Gardenia kent steeds hogere pieken en diepere dalen. Je wilt dus niet op de markt zijn als er geen vraag is. Een meter sneeuw in Oostenrijk, gele hesjes; er was steeds wel een reden om zo min mogelijk aan te voeren. Uiteindelijk pakte dat goed uit. De volumes die nu weg gaan, leveren een euro meer op dan twee weken geleden”, legt Richard Scheffers van Richplant uit. De planten gaan nu vooral naar Oost- en Zuid-Europa. In Zuid-Europa is de eigen productie tijdens de crisisjaren uitgehold. Nu de vraag daar weer groeit, vullen de Nederlandse producenten het gat in. Ook Gaby Maes van kwekerij Van Marrewijk Steelhoven is tevreden. „Het loopt nu heel goed, beter dan vorig jaar. De markt neemt alles op wat het krijgen kan en betaalt er goed voor.”
Ben de Hon van DGI betaalt op op de klok nu soms 275 cent voor een goede gardenia. „Het is een populaire plant voor Vrouwendag, vooral vanwege de grote, geurende bloem. Voor elke kwaliteit en prijs is er wel een klant”, zegt hij. Het rijpheidsstadium is heel belangrijk, geeft Christina van der Voort van Flowerportal aan. „Zijn ze te rauw, dan komen de knoppen niet altijd uit. Zijn ze te rijp, dan kan het zijn dat ze al uitgebloeid in Rusland aankomen. Het is een relatief dure plant voor Vrouwendag, vergeleken met potroos of kalanchoë. Dus ze gaan vooral naar het hoge segment. Daar vragen ze bijvoorbeeld naar twee open bloemen. Dat is lastig plannen vanwege de snelle bloei en langdurig transport.”