„In het Westland heeft altijd al de mentaliteit bestaan om voortdurend nieuwe dingen uit te proberen. Maar daar kan best nog een schepje bovenop. Ga bijvoorbeeld samenwerken met start-ups om tot innovatie te komen.”Dat advies aan kwekers geeft Judy Schnitger-Zwinkels, hoofd corporate communications van Nestlé Nederland, in een interview met Bloemisterij.
Volgens de communicatie-expert van de Zwitserse multinational – in Nederland vooral bekend vanwege zijn chocolade- en koffieproducten én smaakmaker Maggi – moeten kwekers veel meer durven te experimenteren, waarbij ze de hulp van start-ups met beide handen dienen aan te pakken.
„Een favoriete quote van mij komt van Cynthia Occelli. Zij zegt: ’For a seed to achieve its greatest expression, it must come completely undone. The shell cracks, its insides come out, and everything changes. To someone who doesn’t understand growth, it would look like complete destruction”. Volgens mij is dat ook heel erg van toepassing op het Westland en de tuinbouw. Alles wat groeit, breekt op een gegeven moment open doordat het in bloei gaat staan. Wat start-ups zo mooi kunnen, is het herkennen van die bloei”, aldus Schnitger-Zwinkels.
Start-ups zijn volgens de tuindersdochter goed in het vinden van verbindingen. „Herken je dat niet omdat je groei niet herkent, dan zou je denken dat iets kapot gaat, terwijl dat dus helemaal niet aan de hand is.”