‘Fysieke winkel blijft relatief populair in Nederland’

De voorkeur van Nederlandse consumenten voor online winkelen groeit langzamer dan in andere West-Europese landen. Waar in West-Europa vier op de tien consumenten een voorkeur geeft aan een webwinkel boven de winkelstraat, geldt dat in Nederland voor een kwart.

Dat blijkt uit het onderzoek Total Retail 2017 van PwC onder tweeduizend Nederlandse shoppers, waarvan Retailnews melding maakt. Nederlandse consumenten gebruiken ook hun mobiele telefoon relatief minder vaak om te winkelen. Waar in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk 39% van de consumenten er producten online mee opzoekt, doet in Nederland 24% dat. Verder checkt 16% hier reviews over producten en retailers, tegenover 28% in de andere West-Europese landen.

Logische resultaten

Het zijn vrij logische resultaten, stelt retailexpert Shana Laurie de Hernandez van PwC. Nederland heeft volgens haar een hoge winkeldichtheid met ‘veel keus in winkelstraten’. Verder hecht het Nederlandse winkelpubliek verhoudingsgewijs meer waarde aan het advies van een verkoper, stelt zij.

Desondanks adviseert de expert retailers hun e-commerce te intensiveren. ‘Hoewel de groei in ons land achterloopt op andere landen, zal het aantal online consumenten en de frequentie waarmee ze aankopen, stijgen’.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties