Het promotieproject Fabulous Freesia krijgt een vervolg van nog eens drie jaar. Freesiatelers gaven op een productbijeenkomst van Royal FloraHolland bijna unaniem hun goedkeuring.
Slechts 2,1% van de getelde stemmen was het niet eens met prolongatie van het voorgestelde promotieplan voor de periode 2017-2019. De aanwezige telers op de productbijeenkomst vertegenwoordigden 82% van de totale omzet freesia bij Royal FloraHolland. Omdat 97,9% van getelde stemmen groen licht gaf, was de vereiste tweederde ‘goedkeuring’ ruim behaald. Bij de stemming voor de eerste editie van het driejarige project Fabulous Freesia was 74,1% van de stemwaarde van de stemmende telers voor promotie.
De focusgroepen van de nieuwe campagne zijn de bloemisten in Duitsland en Nederland. Waar mogelijk wordt promotie in andere landen gedaan en een belangrijk deel van het budget zal worden gereserveerd voor ondersteuning van activiteiten in het retailsegment. Telers dragen wederom 0,15% van hun omzet freesia af, zodat er jaarlijks een budget van €64.000 beschikbaar is. De uitvoering ligt bij het bedrijf/platform Flower Factor. Zij neemt het stokje over van Fresh Retail die de voorgaande drie jaar van de campagne Fabulous Freesia begeleidde. In de periode 2014-2016 is ingestoken op het vergroten van de bekendheid van freesia in Rusland en het behouden van diens status in het Verenigd Koninkrijk.
Productmanager Gerard Gardien vertelde op de telersbijeenkomst in Honselersdijk dat uit onderzoek van de veiling blijkt dat de Europese consument de freesia waardeert en vooral associeert met liefde, vrolijkheid en geur. De bloem wordt spontaan genoemd wordt als geefbloem bij geboorte, bruiloft en verjaardag. Gardien had nog meer goed nieuws:
In 2016 noteerde freesia bij FloraHolland een middenprijs die 6,9% hoger was dan in 2015.
Flower Factor gaat direct aan de slag en de eerste plek waar freesia onder de aandacht wordt gebracht is volgende week op de IPM in Essen.
.