Door corona zijn Franse consumenten meer gaan tuinieren en meer online gaan kopen, zo blijkt uit Franse marktonderzoeken. De Fransen letten echter nog meer dan dat ze al deden, op de herkomst van bomen en planten. Gekweekt in Frankrijk is favoriet, ver boven import.
In Frankrijk speelt chauvinisme altijd al een belangrijke rol bij de aankoop van producten. Produit en France, daar hechten Franse consumenten algemeen veel waarde aan. In de coronacrisis is die waarde voor hen alleen maar groter geworden. „De tendens in Frankrijk is dat er meer aandacht gaat naar lokaal consumeren”, zegt de landbouwraad op de Nederlandse ambassade in Parijs, Martijn Weijtens. „Dit geldt ook voor de plantensector.”
Ondersteunen lokale kwekers
De ontwikkeling komt ook duidelijk naar voren in Frans marktonderzoek over de impact van corona. Het onderzoek is voor tuinbouworganisatie Val’Hor en FranceAgriMer, het statistiekbureau van het Franse landbouwministerie, uitgevoerd door bureau Kantar onder 2.000 Franse consumenten. Van hen hecht 71% belang aan de Franse oorsprong van planten en kijkt daarnaar bij de aankoop. Dit criterium neemt toe naarmate de leeftijd van de consumenten; 77% van de senioren vindt Frans gekweekt belangrijk. Drie op de vier kopers.
De belangrijkste reden om Franse planten te kopen, is het ondersteunen van lokale en regionale kwekers en handelaren.(..)
Lees hier het volledige artikel over de local for local in Frankrijk in het digitale magazine van de Bloemisterij.
Franse winkels weer open
Franse winkels die niet essentiële goederen verkopen mogen per 28 november weer open. Dit betekent dat bloemenwinkels open mogen. Ook supermarkten, tuincentra en bouwmarkten, groter dan 400m2, mogen weer bloemen en planten verkopen.Vanaf 3 november waren Franse winkels die niet-essentiële goederen verkopen gesloten vanwege coronamaatregelen van de Franse overheid.