Frankrijk is dit jaar partnerland van IPM in Essen. De plantenkwekers in het land van Marianne zijn vooral gericht op de eigen markt. Daar moeten ze opboksen tegen de zee aan planten die vanuit het zuiden en noorden het land binnenstromen. Jaren hadden kwekers het moeilijk. Nu gaat het de goede kant op.
Het areaal sierteelt in Frankrijk ging de afgelopen jaren hard achteruit. Nu lijkt het weer beter te gaan met de Franse telers van vaste planten, kamerplanten en perkgoed. Een van de oorzaken hiervoor is dat de Franse consument meer oog heeft gekregen voor product van eigen bodem. Dit geldt voor voedsel, maar ook steeds meer voor planten. Telers gebruiken labels om aan te geven dat hun product uit Frankrijk komt. Voorbeelden hiervan zijn Fleur de France en milieukeurmerk Plante Bleue dat coöperatie Cerdys hanteert.
Milieu is big issue
Het chauvinisme van de Franse consument wordt ingegeven door milieu, dat al langere tijd een belangrijk issue is in Frankijk en door sociale overwegingen. Tijdens de crisis gaven veel Fransen voorkeur aan producten uit eigen dorp, regio of land om de eigen economie te stimuleren. Dat is dus nog steeds zo.
Boomkwekerijproducten hebben nog een andere pre, weet Brand Wagenaar van Medioflor. Hij is analistexpert voor de productie en distributie van bloemen en planten in Frankrijk. Klimaatverandering is een big issue in Frankrijk. Lagere overheden realiseren zich dat bomen voor verkoeling kunnen zorgen. „Tien jaar lang kampten de boomkwekers met een overschot. Afgelopen jaar hebben ze bijzonder goed verkocht. De vraag van steden heeft hen erg geholpen. Ook hoveniers en landscapers deden goede zaken. Maar niet alleen bomen hebben zich goed hersteld, ook kamerplanten en vaste planten.”
Hier lees je meer over de teelt van planten in Frankrijk in het digitale magazine van de Bloemisterij.