Flower Expo Polen bijna volgeboekt

De beursvloer van Flower Expo Polen in Warschau is zo’n drie en een halve maand voor de start al bijna volgeboekt, Francine van Wijk en Dianne Ramakers van BureauSierteelt.nl zien de tweede editie van Flower Expo Polen, die van 31 augustus tot en met 2 september plaatsvindt, met veel vertrouwen tegemoet.

Acht, misschien negen plekken zijn er nog te vergeven, schat Ramakers. En dan is de 1800 m2 grote beursvloer van Flower Expo Polen, dat georganiseerd wordt door BureauSierteelt, volgeboekt. Het bureau houdt de mogelijkheden om uit te breiden naar 2400 m2 in de gaten, mocht de animo de omvang van 2016 overstijgen. In ieder geval verwacht zij dat de beursvloer uitverkocht zal zijn. De score – er hebben 38 bedrijven ingeschreven – ligt ver voor op die van vorig jaar rond deze tijd.

De helft van de deelnemers van vorig jaar is dit jaar weer van de partij. Onder de exposanten veel Nederlanders met nieuwkomers als Dümmen Orange, Van den Bos Flowerbulbs, Deliflor en Griffioen Plants/Uniq Plants. Daarnaast onder meer Italianen, Duitsers, Polen en Colombianen. Normaliter doen Colombianen geen beurzen in het jaar dat belangenclub Asocolflores zelf de Pro Flora organiseert in oktober. Een nieuwe organisatie, Colviveros, is echter opgestaan en heeft momenteel minimaal vijf bedrijven die gezamenlijk een Colombiaans paviljoen zullen vullen.

De Poolse markt voor bloemen en planten is booming. Cijfers van Floridata bevestigen dat. Vorig jaar ging er voor € 188,5 miljoen aan bloemen en planten van Nederland naar Polen. Dat was 8,5% meer dan in 2015. En in het eerste kwartaal van dit jaar is er een plus van 30,9%. Door de economische groei in neemt de middenklasse in Polen, dat 40 miljoen inwoners telt, toe. Het betekent ook dat het bestedingsniveau toeneemt en dat is gunstig voor de verkoop van bloemen planten. Er vindt een omslag plaats van het kopen van bloemen en planten als cadeau naar de aankoop voor eigen gebruik „Polen zijn ook meer dan andere Europeanen gek op bloemen en planten; dat blijkt uit een consumenten segmentatie onderzoek dat wij twee jaar geleden hebben mogen uitvoeren voor VGB, Royal FlroaHolland en BBH”, voegt van Wijk toe.

De opzet van Flower Expo Polen is vergelijkbaar met vorig jaar maar niet exact hetzelfde, legt van Wijk uit. De demonstratieruimte voor bloemisten wordt bijvoorbeeld professioneler. „We willen graag meer interactie met de bezoeker, in het bijzonder hier de bloemist.  In dit paviljoen zullen we met presentaties met bloemen realiseren waar de bloemisten tussendoor kunnen lopen. Daarnaast houden bekende arrangeurs op gezette tijden demo’s. Het is meer gelijkvloers, toegankelijker voor bezoekers en de bloemenpresentatie zal lijken op die van een bloemenwinkel. Het moet bezoekers inspireren, informeren en motiveren.”

Het paviljoen wordt in samenwerking met de Poolse bloemistenassociatie SFP opgezet om meer draagvlak in Polen te creëren. Het programma zal binnen twee weken rond zijn, verzekert Van Wijk. Ze geeft verder aan dat naast kwekers die niet deelnemen aan de beurs middels het huren van een stand, bloemen kunnen aanleveren voor het paviljoen.

Net als in 2016 wordt er in samenwerking met Green is Life een seminarprogramma georganiseerd. BureauSierteelt levert vier sprekers waaronder Marc Eijsackers van Bloemenbureau Holland en de opvolger van Robert Roodenburg bij VGB. De boomkwekerijbeurs levert naar verwachting vijf sprekers.

„We willen ook meer gericht de retailkanalen uitnodigen, daarom hebben we het PR-bureau Sigma opdracht te geven hier meer aandacht aan te geven dan vorig jaar.  Zij vragen retailers wat ze willen terugvinden op de beursvloer en aan de hand van de uitkomsten kunnen wij zo gerichter onze bezoekerspromotie afstellen.” Naast bloemisten en retailers zijn groothandelaren belangrijke doelgroepen van Flower Expo Polen.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties