Door Floriway pakt Royal FloraHolland een groot deel van de regie over het sierteelttransport naar Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg en tussen de exportlocaties in. Drie sierteeltvervoerders maken deel uit van de joint venture Floriway. Wat vinden de andere vervoerders eigenlijk van Floriway? „Ik hoop wel dat er een eerlijke marktwerking blijft.”
Dat Royal FloraHolland de regie wil pakken over de aanvoerstromen naar de exportlocaties en tussen de locaties in, is geen verrassing voor de sierteeltvervoerders. Algemeen directeur Steven van Schilfgaarde en zijn voorgangers hadden al vaker blijk gegeven van deze ambitie. De manier waarop de veiling de regie wilde pakken was echter onbekend en het wanneer ook niet. Vervoerders waren dan ook verrast toen de veiling woensdag 11 november bekend maakte in zee te gaan met De Winter Logistics, Wematrans en Van Zaal Transport.
Transparanter
‘Het viel rauw op mijn dak’, zegt de een. ‘Ik ben verwonderd’, vertelt een ander. „In aanloop naar de bekendmaking is niets gecommuniceerd. Wij zijn lid van de VSV (Verenigde Sierteeltvervoerders red), maar ook zij wisten van niets. En dan komt ineens het bericht dat de drie grootste jongens samengaan met Royal FloraHolland. De veiling had wel wat transparanter en eerlijker mogen zijn naar andere vervoerders toe”, reageert Barry Hijdra, directeur van L.C. Van Buytene.
Een andere vervoerder uit het westen, die liever anoniem blijft, heeft hetzelfde gevoel. „Iedereen hield van tevoren de lippen stijf op elkaar. Dat komt niet professioneel over.” Dat De Winter Logistics, Wematrans en van Zaal Transport van elkaar niet wisten dat ze met RFH in zee gingen, gaat er bij hem niet in. In ieder geval merkte hij na de bekendmaking dat zijn klanten niet erg happig zijn op de stap van de veiling. „Ik hoop niet dat jullie instappen”, kreeg hij van klanten te horen. (..)
Lees hier het volledige PLUS artikel in het digitale magazine van de Bloemisterij.