FloraHolland zoekt de juiste Afrikaanse rozen voor China

De pilots van FloraHolland om de Chinese markt te ontsluiten voor bloemen van de veilingleden verlopen goed, zegt directeur Lucas Vos. Het is nog wel even zoeken naar de juiste Afrikaanse rozen.

Het aantal bloemen dat op initiatief van FloraHolland naar China is geëxporteerd is de 1 miljoen gepasseerd, vertelde Vos vanmorgen tijdens een persconferentie over de jaarcijfers van de veiling. Het gaat om tulpen en rozen. Vos: „Op een totaal van 12,5 miljard bloemen die onze marktplaats passeren is dat nog niks.”

Bottleneck bij de export naar China is om de juiste rozen uit de productiegebieden te krijgen. FloraHolland heeft gekozen voor Afrikaanse rozen. Ethiopië en Kenia kampten begin dit jaar met een koude periode waardoor de productie tegenviel. Bovendien sluiten de kleuren niet geheel aan bij de wensen van de Chinezen.

Volgens Vos is er nog veel te winnen in China. Jaarlijks gaat er voor €50 miljoen aan bloemen heen. In 2020 moet dat €100 miljoen zijn. Het potentieel van de Chinese markt is €6 miljard. De bloemen gaan naar drie Chinese steden waaronder Beijing en Sjanghai. FloraHolland focust in China op bloemisten die online inkopen.

Volgens Vos had de handel vraagtekens bij de bemoeienis en focus van FloraHolland op China, maar sluiten handelaren zich momenteel massaal aan bij de pilot.

Vos gaf aan dat de veiling ook voorzichtig naar Zuid-Korea kijkt of de veiling daar wat moet doen in de export van bloemen.

Het zoeken naar nieuwe markten (waaronder China en Turkije) is een van de prioriteiten van FloraHolland. Daarnaast zijn er de betere dienstverlening, duurzaamheid en de veranderende coöperatie.

Hoofdprioriteit is digitalisering. „De toekomst van FloraHolland ligt in digitalisering. Fysiek zijn we de grootste marktplaats. We willen ook de grootste digitale marktplaats hebben. Daar zetten we hard op in. We willen op de digitale marktplaats een groot aanbod bijeenbrengen tegen de laagst mogelijke transactiekosten om de vraag gestuurde keten te bedienen.”, aldus Vos.

Vos noemde het meer en meer ontstaan van een vraag gestuurde keten een belangrijke ontwikkeling in de sierteelt. Dit komt door digitalisering en het mondiger worden van de consument. Transactieverkleining is het gevolg. Daarnaast neemt ook het segment discount retail toe. De Aldi’s en Lidl’s. „Qua volume is dat positief, maar qua opbrengsten minder.”

Vos signaleert ten slotte dat er nieuwe tuinbouwgebieden komen. Hij noemde Turkije, Iran en China. „We staan er nu nog goed voor, maar Nederland dreigt haar rol als draaischijf te verliezen als we niet snel reageren.”

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties