De FloraHolland Trade Fair in Naaldwijk is qua omvang compact. In één hal presenteerden zo’n 300 plantenkwekers – en een aantal toeleveranciers – woensdag 6 en donderdag 7 maart hun assortiment. De stemming onder telers was positief.
Deze Trade Fair draait om het ontmoeten van klanten. Toch waren er ook wel enkele nieuwigheden te zien. In de stand van Nolina werd de nieuwe, witte grootbloemige potroos Michala gepresenteerd.
Bij Colour your Garden laat Sander de Jong zijn zelf ontwikkelde, 100% afbreekbare tray zien. Een kwartje van de omzet gaat naar de Plastic Soep Foundation. „Producten kunnen water krijgen en ze blijven zo’n zes weken in deze tray goed. Ons product leent zich vanwege de hoge omloopsnelheid hier goed voor.” De planten worden wel in een plastic pot geteeld en deze worden vervolgens overgedrukt. „Maar in vergelijking met een gewone Deen gebruiken wij per kar nu 18,5 kilogram minder plastic”, aldus De Jong.
Addenda heeft diverse presentatiemeubels en -karren ontwikkeld. Nieuw is deze variant. „Het voordeel van deze producttafel is dat dit heel eenvoudig netjes is te houden. Er gaan 25 planten in en klaar ben je. Bij de andere tafels zie je dat het door de mix aan producten toch eerder wat rommelig wordt”, aldus Adwin van Loenen.
‘You & Me in a green world’. Dat is het nieuwe plantenlabel van DC van Geest. Het bedrijf teelt al jaren planten onder de naam G-style, maar heeft dit nu in een nieuw jasje gestoken. „We telen al lang op een duurzame en milieuvriendelijke manier, maar willen dat met dit label meer laten zien.” Het bedrijf teelt naast phalaenopsis diverse soorten groene planten.
Bij VDE Plant was ook een noviteit te zien: dit concept met een lichtbron eronder. Op de beurs werden de eerste reacties gepeild.
De Brabantse Frans Nielen was aan het begin van de week met dit pak nog op de carnaval te vinden, maar deze twee dagen in Naaldwijk aanwezig. Met zijn pak vol rode lippen zet hij het concept Pink Kisses kracht bij. Oase Plants voert Pink Kisses in diverse potmaten. Voor de promotie wordt een centje afgedragen aan Selecta. „Dat werkt goed. Ik ben er positief over. Alleen krijg je dit nooit voor elkaar.”
Sunsation Sunflower is de samenwerking aangegaan met de Nationale Vereniging De Zonnebloem. Iedere verkochte plant levert een euro op voor het goede doel. Op de beurs werd de reguliere handel op de hoogte gebracht van deze actie. Verenigings-regio’s kunnen via een speciale site ook grote aantallen bestellen, zodat vrijwilligers de zonnebloemen kunnen verkopen en geld kunnen verdienen voor dit goede doel. De Zonnebloem en Sunsation hebben als doel gesteld om dit eerste jaar zo’n 100.000 planten te verkopen.
Al dat plastic kan niet meer. Daar is Ronald van der Knaap van kwekerij Tass van overtuigd. Maar hoe hij de planten dan moet beschermen tijdens transport, is nog even aftasten. Op de beurs kreeg hij positieve reacties op dit idee. „Plastic hoezen zijn vaak overbodig, want ze worden er veelal afgehaald. We moeten toe naar een goedkope, milieuvriendelijke oplossing. De reacties hierop zijn positief, dus ik ga hier wel mee verder.”
Volgende maand is het weer zover: Pasen. En daar kan je met planten op inspelen, zo is hier te zien. Op de beurs waren veel arrangementen te zien.
Een nieuwkomer op de markt als je het over concepten en arrangementen hebt, is bijvoorbeeld de Anaiah group, afkomstig uit Costa Rica. Onder de naam Lofe presenteerden zij verschillende plantenarrangementen.
Dijk van Dijk presenteerde zich voor het eerst onder eigen naam op de Trade Fair, nu zij uit Decorum zijn gestapt. Het bedrijf brengt segmentatie in de producten en prijzen aan. „Uit onderzoek is gebleken dat consumenten gemiddeld twee euro meer voor een hortensia over hebben dan dat ze nu betalen. We willen toe naar meer rendement op het schap”, zegt Frank van der Meer. In week 12 starten zij met een pilot bij een tuincentrum en gaan zij experimenteren met het prijspeil van de gangbare hortensia en de zogeheten ‘masterpieces’.