Royal FloraHolland en FloraXchange bundelen krachten in één digitaal platform voor kwekers. De veiling heeft een meerderheidsbelang genomen in het platform ‘FloraXchange’. Met deze samenwerking geven de bedrijven het officiële startsein voor de ontwikkeling van één gezamenlijk digitaal platform voor kwekers.
De twee partijen opereerden de laatste jaren al naast elkaar aan de digitalisering van de sierteeltsector, elk met eigen systemen. De samenwerking betekent een stap-voor-stap integratie van alle onderdelen waar de kweker mee te maken heeft, uit zowel FloraXchange als FloraMondo.
Vanuit beide systemen worden de beste modules gebruikt en ontstaat dus wereldwijd één digitaal platform voor kwekers om hun aanbod, orders en logistiek te kunnen beheren. Zowel voor bloemen als planten, zowel voor leden als niet-leden van Royal FloraHolland. Het platform krijgt de naam Floriday.io. Hierop kunnen kwekers verschillende afzetkanalen gaan bedienen, waaronder FloraXchange en FloraMondo. Dit moet ertoe leiden dat de kweker vanuit één dashboard op Floriday.io, al zijn manieren van afzet kan beheren, zowel voor veilen als directe handel.
De samenwerking tussen beide bedrijven vindt plaats in de vorm van een Joint Venture. Naast de start van Floriday.io gaat de Joint Venture in co-creatie met de exporteurs het kanaal FloraXchange verder ontwikkelen. Hieruit ontstaat hét handelskanaal specifiek voor handelsbedrijven die rechtstreeks zakendoen met kwekers. Een belangrijk punt van aandacht blijft een goede aansluiting van FloraXchange op de systemen van de exporteurs. FloraHolland gaat FloraMondo verder ontwikkelen. Dit kanaal gaat zich richten op het veilen van zowel bloemen als planten.
Royal FloraHolland en FloraXchange spraken elkaar al geregeld over het koppelen van de verschillende systemen. Eind 2016 ontvouwde Royal FloraHolland zijn digitale strategie, waarin de coöperatie meer gaat investeren in digitalisering. Deze samenwerking is daar een bewijs van. Gerhard van der Bijl, Chief Digital Officer van Royal FloraHolland: “Als wereldwijde marktplaats zijn we ervan overtuigd dat we alle kwekers en hun klanten meer, snellere en digitale handelsmogelijkheden kunnen bieden. De samenwerking met FloraXchange is hierin één van de eerste stappen. Op deze manier benutten we elkaars kennis, middelen en netwerk en laten we de handel in de sierteeltsector groeien.”
“Al sinds de oprichting van FloraXchange streven we naar meer efficiëntie in de sector, door het slim verbinden van de kweker en klant. We hebben een jaar geleden de koerswijziging gemaakt naar het meer openstellen van FloraXchange in het belang van de sierteelt. De gesprekken met Royal FloraHolland hebben het vertrouwen gegeven dat ook de belangen van de exporteurs voorop staan. De Joint Venture ziet dit als voorwaarde om de sector significant te verbeteren,” aldus Martijn van Andel, Head of Business Development van FloraXchange.
Gerhard van der Bijl treedt namens Royal FloraHolland toe tot het bestuur van de Joint Venture. De dagelijkse werkzaamheden van het nieuwe platform worden uitgevoerd door het team van FloraXchange.