FloraMondo

Hij zit naast me in de auto op zijn smartphone te kijken. We hebben samen een kascontrole gedaan en zijn weer op weg naar huis. ‘Zo, de bestellingen gaan goed door!’ hoor ik hem zeggen. Bestellingen? ‘Ja, dat kan ik op die app bekijken.’ Bewonderend werp ik een blik opzij. ‘Dan ben je verder dan ik!’

Hij vertelt hoe het een paar weken geleden ging. Dat hij ’s avonds laat nog even keek en schrok van het aantal stuks dat de volgende dag moest worden geoogst. Hoe hij zijn personeel maar even belde met de vraag of ze eerder konden beginnen. ‘Want anders hebben we ze niet op tijd klaar staan!’ Ik kijk hem aan. ‘Echt waar joh?’

Pas ook al. Op een verjaardag in de familie. Een neef, werkzaam bij een gerberakwekerij. ‘Elke morgen voor zes uur zijn alle bestellingen binnen. Als we dan aan het werk gaan weten we precies wat we moeten oogsten. Tientallen verschillende klanten. En allemaal hebben ze weer hun eigen specifieke wensen. Er is bij ons een man continu bezig met het maken en controleren van de orders. Ja, een dynamisch gebeuren!’

Ik begin me een fossiel te voelen. En dat terwijl ik best aardig met een computer overweg kan, al zeg ik het zelf. Toch word ik links en rechts ingehaald door collega’s die al volop gebruik maken van virtuele handelsplatforms. Dat zijn FloraHollandleden waar Lucas Vos trots op zal zijn. Op naar het wereldwijde marktsysteem. Op naar 2020.

Ik moet bekennen dat ik al een paar keer bij Mijn Floraholland, herstel, Mijn Royal FloraHolland heb gekeken naar FloraMondo. Op het laatste moment klikte ik toch niet op ‘abonneren’. Ik ben er nog niet rijp voor. Het klinkt aantrekkelijk hoor, Klokvoorverkoop, Directe verkoop, maar iets houdt mij tegen. Ik wil de klok niet verraden en zo voelt het toch een beetje. Als iedereen zo z’n bloemen gaat verkopen, wat let FloraHolland dan nog om de laatste klokken stop te zetten?

Maar er is nog iets. Stel dat ik ook zo’n app op m’n telefoon heb. Nu maak ik ’s middags de veilingbrieven klaar en houd me daarna met andere dingen bezig. Dat lukt je niet meer met FloraMondo. Altijd aan het werk. Niet meer eigen baas maar in dienst van je kopers. Ja, dat zouden ze wel willen. Bekijk het. Wij veilen.

Kees van Egmond