Sinds drie weken verzorgt Flora Futura de productpresentatie bij de ingang voor de plantenklokken van Royal FloraHolland in Aalsmeer en Naaldwijk. Volgens Rémi van Adrichem van RM Plants, een van de initiatiefnemers van de vakvereniging Flora Futura, levert het extra verkoop op. „Zien is kopen. Dat is en blijft de gouden regel.”
Flora Futura heeft afgelopen jaar diverse gesprekken gehad met de veiling, vooral over het versterken van de plantenklok. „Het gevolg van deze positieve gesprekken is dat we nu gebruik maken van de kale ruimte rondom de klokken in Aalsmeer en Naaldwijk”, legt Van Adrichem uit.
Volgens de kweker missen inkopers op de klok product en beleving. Hij heeft veel positieve reacties ontvangen op de nieuwe presentatie. „Ik heb producten van de kwekerij neergezet en dit heeft tot extra verkoop geleid. Klanten zijn verrast, weten soms niet dat je een bepaald product ook in huis hebt. Naar aanleiding van de presentatie hebben we bestellingen gehad.”
Flora Futura geeft aan dat de veilingmeesters beheer hebben over de klokpresentaties. Telers die hun product daar graag willen laten zien, moeten de presentaties zelf begeleiden. Flora Futura heeft dit drie weken op rij gedaan. „Het is veel werk, maar genereert direct afzet. Het is zinvol om je handel te tonen”, tipt Van Adrichem.