Tuincentra hebben een goed jaar achter de rug. De omzet in tuinartikelen steeg in 2018 met 6,5%, zo meldt Tuinbranche Nederland. In totaal kwam de omzet uit op € 1,54 miljard euro.
De omzetgroei van tuincentra is vooral toe te schrijven aan de categorie bomen en tuinplanten. In totaal werd er voor zo’n 267 miljoen euro aan deze categorie besteed. Volgens Tuinbranche Nederland lijkt het erop dat consumenten de tuin vaker klimaatadaptief willen inrichten.
Dat dit meer tussen de oren lijkt te zitten, blijkt uit de actie ‘Tegel eruit, plant erin’. Deze inwisselactie van Intratuin en Groei & Bloei heeft vorige week plaatsgevonden en is succesvol verlopen. Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland geeft aan dat er circa 50.000 tegels ingeleverd zijn, waar consumenten een gratis plantje voor terugkregen. „Mensen stonden in de rij. Vijf jaar geleden, met eenzelfde campagne werden er maar 30 tegels aangeboden. Het is een bizarre ommezwaai”.
Niet alleen buitengroen werd in 2018 meer verkocht in de tuincentra, ook de omzet van kamerplanten nam toe. Tuincentra realiseerden in de groep bloemen en planten een omzetgroei van 6,9%, waarvan tweederde voor rekening van de planten kwam. Tuincentra hebben daarmee 10% van de totale markt in handen.
Het nieuwsitem werd maandagochtend 1 april bij de nos werd uitgezonden. Bekijk hier het fragment, vanaf 3:50.