Thema van de 23ste editie van Fleuramour dat van 21 tot en met 24 september plaatsvond op het kasteeldomein van Alden Biesen in het Belgische Bilzenwas Urban Roots. In een verstedelijkte wereld moet er plaats zijn voor bloemen en groen in het stadsleven. 100 floral designers van over de hele wereld lieten zich door Urban Roots inspireren.
1 van 13

Het kasteel van Alden Biesen in België was voor de 23ste keer de locatie voor Fleuramour dat georganiseerd wordt door uitgeverij Rekad.

Demo's zijn onderdeel van Fleuramour, dat toch vooral om de kunstwerken van de 100 floral designers draait.

De kerk is een van de toplocaties. De Italiaan Rudy Casati en zijn team lieten het wezen van de natuur in de kerk van Alden Biesen een stevig robbertje vechten met de arrogante en blinde menselijke wezens om het aloude evenwicht tussen de twee te herstellen, zoals hij het zelf verwoordde.

De Belgische floral designer Tom de Houwer brak de bestrating van de binnenplaats van het kasteel open en verbeeldde met zijn werk dat de rozen de vloer deden openbarsten. De afhangende gloriosa stond voor het vuur van de vernietiging en de schepper van een nieuw begin.

De Belgen Thomas de Bruyne en Yves Moerman maakten metershoge chrysantenzuilen. De drie pijlers zijn kenmerkend voor een stadslandschap en symboliseren creativiteit, kracht, gedrevenheid, warmte en vreugde.

Opvallend was de beschrijving van de Amerikaanse Julia Marie Schmitt van haar werk Urban Frames. Het was geen waarschuwing voor een leven in de stad zonder groen of bloemen, maar kon als zodanig geïnterpreteerd worden. Schmitt: „In mijn kindertijd was de speelplaats van mijn school een parkeerplaats omgeven door een omheining met kettingen. Het asfalt was ons gras, de omheining was het kader waarbinnen onze jeugd zich afspeelde. We zagen de wereld aan ons voorbijgaan, auto voor auto, vanuit onze afgebakende speelplaats. Dat was onze veilige haven waar we speelden, vrienden maakten, elkaar bekampten, levenslessen leerden en uitgroeiden tot de persoenen die we vandaag zijn geworden.”

Elena Kilchvskaya uit Rusland legde zich toe op de communicatiemiddelen die voor verbinding zorgen. Zij noemde in haar werk de ontelbare draden die het mogelijk maken dat mensen op afstand met elkaar kunnen communiceren de moderne 'roots' van het stadsleven. In haar werk combineerde ze dit met bloemen.

Moniek Vanden Berghe beeldde het verticale ritme van de stad uit. Een stad van duurzaam samenleven. De dahlia's verwijzen naar de volkstuintjes.
Fleur Amour was de moeite van een bezoek meer dan waard!
Complimenten.