’Facebook en Instagram onmisbaar voor bloemisten’

Over tien jaar is er geen bloemist meer die zonder social media als Facebook en Instagram kan om klanten in de winkel te krijgen of opdrachten voor bloemwerk binnen te halen. Dat verwachten Lobke Nijhuis (25) en Joyce Oudshoorn (21), twee jonge bloemisten die op 2 november meededen aan een rondetafelgesprek met vakblad Bloem&Blad op de Royal FloraHolland Trade Fair in Aalsmeer.

Onder leiding van Bloem&Blad-hoofdredacteur Paula van der Hulst werd gepraat over de toekomst van de bloemistenbranche en de verwachtingen voor het eigen bedrijf. Volgens de twee jonge bloemisten zijn social media in de toekomst onmisbaar voor zowel bloemisten met een winkel als voor bloemisten die als freelancer opdrachten voor bloemwerk aannemen.

„De tijd dat adverteren in het plaatselijke krantje volstond, is echt voorbij”, aldus de jonge bloemisten. Om nieuwe klanten – en dan vooral jonge klanten – te trekken, zullen bloemisten volgens hen steeds vaker intensief gebruik moeten gaan maken van bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

Het rondetafelgesprek trok opvallend veel belangstelling van scholieren van groene opleidingen.

Bloemisten Joyce Oudshoorn (midden) en Lobke Nijhuis (rechts) vertellen hoofdredacteur Paula van der Hulst van het vakblad Bloem&Blad dat zij social media als onmisbaar beschouwen voor hun professie. Foto: Gerdien de Nooy