Bloemen en planten kunnen door de nieuwe corona-uitbraak niet meer via Calais naar Engeland. Dover, waar deze periode zo’n 10.000 vrachtwagens de grens passeren, is afgesloten. Het transport moet nu op een andere manier georganiseerd worden. „Het is druk op de ferry’s en het is zoeken naar een plek. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we dinsdag weg”, zegt Dick van Bommel van Heemskerk Flowers uit Rijnsburg.
Dick van Bommel van Heemskerk Flowers uit Rijnsburg is de hele maandagmorgen druk bezig om ervoor te zorgen dat zij deze week de overtocht naar Engeland kunnen maken. Normaal gesproken gaat de helft van de handel via Calais naar Engeland toe, maar dat is nu niet mogelijk. Wel blijven andere ferry’s varen, maar de boten zitten vol. „We hebben extra plek nodig. Waarschijnlijk kunnen we morgen vertrekken. De bloemen waren al besteld en wij willen ze voor kerst afleveren. Met de vraag is niets mis, de verkoop gaat in principe goed. De logistiek is nu het probleem”, zegt Van Bommel.
Boot geeft stress
Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) raadt transporten tot nader order af. Het is de vraag of chauffeurs weer terug naar Nederland kunnen komen. Lijnrijder Wim van Bohemen maakt zich daar niet heel druk om. Hij was maandagmorgen in Engeland. De afgelopen dagen heeft hij de laatste bestellingen voor de kerst afgeleverd. De heenweg gaf geen problemen en het is nu afwachten hoe de terugweg gaat verlopen. „Wij gaan sowieso nooit via Calais. De boten zitten nu vol en dat geeft meer stress, maar ik verwacht dat wij gewoon terug kunnen”, zegt Van Bohemen.
De vraag naar bloemen en planten is volgens de lijnrijder goed. Tijdens de vorige lockdown vond er veel handel achter de gesloten deuren plaats en Bohemen verwacht dat dat nu ook weer het geval zal zijn.
Vaste boekingen
Dutch Flower Group geeft aan dat de situatie onzeker is en dat de impact van de nieuwe maatregelen in Engeland nog niet geheel duidelijk zijn. Wel zijn er enkele orders door de retail naar beneden toe bijgesteld. De bloemen en planten die onderweg zijn naar Engeland lopen vertraging op.
Voor Flamingo Flowers is Engeland de belangrijkste afzetmarkt. Voor de export van bloemen en planten maken zij gebruik van de veerdiensten DFDS en Stena Line. Slechts een paar procent van de handel gaat via Calais, dus dat zorgt volgens Bas Rensen niet voor grote problemen. „Wij hebben vaste boekingen dus de handel kan de Noordzee over. Wij hebben onbegeleide routes en dat betekent dat de containers onbegeleid aan de overkant aankomen. Onze logistieke partners pakken de logistiek daar weer verder op. Wij hebben deze supply chain in gang gezet in aanloop naar Brexit, maar dat komt nu goed uit. Wij vertrouwen op onze logistieke partners.”
Rensen geeft aan dat het eind week 51, dit weekend en maandag druk was met de leveringen voor kerst. Op dinsdag is de kerstpiek voorbij. „Supermarkten blijven gewoon open en bestellen door. Het kan wel zo zijn dat door de lockdown de verkoop iets naar beneden gaat.”
Lagere prijzen
FloraHolland geeft aan dat de prijsvorming op maandagmorgen vrij snel zakkende was. Door de lockdowns in de verschillende landen is er veel onzekerheid in de markt en hierdoor lagen de prijzen op een lager niveau dan eind week 51. Bloemen in de kleuren wit en rood gingen wel voor acceptabele prijzen van de hand. Dat bleek onder andere bij chrysant waar zware witte Baltica 40 cent opbracht en de gele variant uiteindelijk rond de 10 cent.