Europese financiële steun voor promotie geranium

    Vanaf april start de nieuwe, internationale promotiecampagne Europe in Bloom. Initiatiefnemer is Pelargonium for Europe (PfE), een collectief van Europese geraniumveredelaars. De driejarige campagne krijgt financiële steun van de Europese Unie.

    Voorafgaand aan de grootschalige promotiecampagne heeft PfE uitvoerig marktonderzoek gedaan. Daaruit blijkt dat er volop kansen zijn om de verkopen van geranium naar een hoger niveau te tillen. Hoewel geraniumaankopen niet gekoppeld zijn aan leeftijd, lijken er met name binnen de leeftijdscategorieën 25-35 en 50-65 jaar extra mogelijkheden te liggen. De eerste groep gaat vaak voor het eerst op zichzelf wonen en is daardoor meer ontvankelijk voor decoratie en groen. De tweede groep (50-65 jaar) koopt minder bloemen en planten dan de 65-plusser. Door hun veranderende huissituatie (kinderen het huis uit) staan ze echter open om geld uit te geven om comfortabel te leven.

    Beeldvorming

    Belangrijk onderdeel van de campagne is de beeldvorming van Pelargonium. De zomerbloeier wordt als eigentijdse zomerbloeier gepresenteerd en de verbeterde eigenschappen krijgen extra aandacht. De nieuwe generatie geranium, met ook nieuwe kleuren, is sterker en hipper dan ooit, aldus PfE. Zo zijn ze volgens de organisatie beter bestand tegen droge periodes en uitstekend toe te passen binnen huidige balkon- en terrastrends. De publiciteitscampagne laat onder meer verrassende toepassingen van geranium zien.

     

    Campagne-activiteiten

    Om de doelgroepen aan te zetten tot aankoop heeft de campagne een multimediaal karakter. Zo besteedt het tv-programma De Grote Tuinverbouwing (SBS6) op 18 en 25 april en 2 mei aandacht aan geranium en gaat een groep influencers vanaf eind april aan de slag om hun balkon of terras te stylen met de planten. Ook tijdschriften, dagbladen en online magazines zullen erover publiceren. Daarnaast vindt een opvallende presentatie plaats op de Libelle Zomerweek (van 14 tot en met 20 mei in Almere). Vanaf maart zal er tevens continu aandacht voor via de sociale mediakanalen van PfE.

    POS materiaal

    Bloemisten en tuincentra die willen inhaken op de uitgebreide promotiecampagne kunnen gratis gebruikmaken van campagnebeelden, POS-materiaal voor op de winkelvloer of eigen website en een kant en klaar social mediapakket. De materialen zijn te downloaden of aan te vragen bij Inge Vervoort via inge@conceptfactory.eu.

    Bron en foto’s: Pelargonium for Europe (PfE), het marketing initiatief van de Europese geraniumverdelaars Dümmen Orange, Elsner PAC, Florensis, Handelskwekerij P. van der Haak, Geranien Endisch, Selecta One en Syngenta

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties