Tegen de 60 kopers buigen zich in de afmijnzaal van locatie Eelde over hun laptops om via KOA in te kopen. Een groot deel van de klandizie van Eelde heeft behoefte om de aanvoer met eigen ogen te zien, te ruiken en te proeven en de wil onder elkaar te zijn, constateert vestigingsmanager Thomas Bugel. „Het is leuk als de tribune vol zit. Het verraadt het DNA van de kopers in Eelde.”
Kopers richten zich regelmatig op om een blik te werpen op grote schermen op het voormalige klokfront in de afmijnzaal. Daar zijn op drie schermen zes levensgrote foto’s te zien van de aanvoer op de drie klokken. Drie van de karren die op dat moment geveild worden en drie van de karren die komen gaan. Bugel wijst op een camera aan het plafond. Kopers thuis zien via een livestream de beelden in de afmijnzaal. Naar schatting zitten er vandaag zo’n 60 in de zaal en 60 kopers kopen letterlijk op afstand.
Lagere drempel
Bugel constateert dat kopers rumoer maken, vrolijk praten. Dat was na de big bang op 21 september toen Royal FloraHolland Eelde aansloot op het concernsysteem en er een einde kwam aan het fysiek veilen in Eelde anders. De eerste vijf weken was het muisstil in de afmijnzaal, herinnert Bugel.
Zes medewerkers van Eelde stonden klaar om de kopers te helpen met kopen via KOA. Geen geluid, vastlopers, een vereiste update. Kopers moesten wennen aan werken met het KOA-systeem. Vanaf vorige week hebben de kopers helemaal geen hulp meer nodig.
Meer lezen over onder meer fulfilment in Eelde en over het schouwen? Klik hier voor het hele verhaal in het digitale magazine van de Bloemisterij.