Verhuur van verouderde kassen brengt bij sommige Westlandse (ex-)tuinders nog zoveel geld in het laatje dat ze geen trek hebben in verkoop van hun kavel. Ook voelen sommigen zich emotioneel verbonden met de plek waar hun vader en opa ook al tuinde. Het zijn volgens directeur Rob van den Ende van Ontwikkelingsbedrijf HOT barrières die ervoor zorgen dat ondernemers niet bereid zijn hun bedrijven en kavels te verkopen. Het is hem daarom niet gelukt jaarlijks 50 ha verouderd glas aan te kopen in het Westland, wat twee jaar geleden bij de oprichting van HOT wel het doel was.
Het afgelopen jaar zijn er door het Ontwikkelingsbedrijf HOT al veel locaties onder de loep genomen, om te kijken of herstructurering een optie is. Zodra blijkt dat het mogelijk is van verschillende kavels één nieuwe te maken, polsen bemiddelaars bij de grondeigenaren of ze bereid zijn om te verkopen. „Hoewel we mensen echt willen ontzorgen bij de verkoop van hun bedrijf of kavel, staat niet iedereen meteen te springen.”
Vaak spelen volgens Van den Ende persoonlijke motivaties een rol. „Mensen voelen zich emotioneel verbonden met de plek waar hun vader en opa ook al tuinde. Of ze ontlenen hun levensvreugde aan een dagelijks rondje door de oude kas. Daarnaast hebben oud-ondernemers hun loods of grond vaak in gebruik voor andere zaken. Dit is voor hen belangrijk en daar kun je niet zomaar overheen walsen. Dat is één van de belangrijkste lessen die we tot nu toe hebben geleerd.”
Vier kavels aan Waellandweg-Boomaweg
Tot nu toe werden er in Monster vier kavels aan de Waellandweg-Boomaweg aangekocht door het Ontwikkelingsbedrijf HOT. Deze worden vervolgens omgevormd tot een bouwklare kavel van 10 ha. De betrokken tuinders zijn lovend over de rol die het ontwikkelingsbedrijf daarbij speelde. Ton Olsthoorn: „Verkoop van de afzonderlijke kavels zou in deze tijd heel lastig worden. Ze zijn allemaal te klein voor tuinders die nieuw willen bouwen. En er zijn maar weinig kopers die er trek in hebben om deze gronden zelf te gaan herontwikkelen tot een nieuwe locatie. Een auto in onderdelen verkoopt ook niet.”
Volgens zijn collega Lex van Zijl regelde het ontwikkelingsbedrijf alle benodigde vergunningen. „Als verkopende partijen zouden wij zoiets nooit voor elkaar kunnen boksen.” Han Duijndam is blij met de aanwezige kennis bij HOT. „Dat is belangrijk in een traject als dit. Als familie hebben we decennia lang onze ziel en zaligheid in het bedrijf gelegd. Het is fijn dat tijdperk op een goede manier te kunnen afsluiten.” Wim Zwinkels: „Sommige treinen komen maar één keer voorbij. Deze kans móest ik grijpen.”