Onder leiding van Royal FloraHolland organiseerde de FPC Snijorchidee week 39 als eerste productgroep een online, interactieve productbijeenkomst. Het webinar had de vorm van een talkshow en diende als vervanging van de jaarlijkse (fysieke) Productdag.
De productgroep snijorchidee (cymbidium en phalaenopsis) is hard geraakt door corona vanwege het instorten van de markt voor evenementen. Tijdens het webinar werd dat enigszins geïllustreerd met cijfers voor cymbidium. Die productgroep noteerde in de eerste 38 weken van 2020 in vergelijking met vorig jaar 16% minder aanvoer. De afname in de telersgroep, van 77 naar 65 aanvoerders, en aanvoerregulering in de eerste coronaweken zijn daar vooral debet aan. De mindere aanvoer ging gepaard met een 13% lagere prijsvorming.
In genoemde periode zit ook een deel van het (voor de meeste telers) nieuwe aanvoerseizoen, dat goed is begonnen. De afgelopen vier weken waren qua prijsvorming veelbelovend, meldde Royal FloraHolland. FPC-voorzitter Peter Zwinkels voegde toe dat de coronacrisis heel uitzonderlijk was: voor het eerst in zijn 40-jarige loopbaan als cymbidiumteler maakte hij mee dat er bloemen doordraaide. Hij prees de snel invoerde aanvoerregulering van de veiling in die periode. De tijdelijk verhoogde minimumprijzen waren volgens hem realistisch. „Als FPC willen we dat er opnieuw naar de doordraaiprijzen gekeken wordt. Daar werken we samen met de veiling aan.”
Digitalisering kreeg boost in coronacrisis
Manager Leon Haasbroek van Royal FloraHolland vertelde dat digitalisering van veel veilingprocessen een boost kreeg in de coronacrisis. Kopers maakten sneller de overstap naar KOA en veilingmeesters kunnen nu zelfs vanuit thuis hun werk doen. Klokvoorverkoop nam toe en behelst nu 4% van de omzet snijorchidee en bemiddeling is goed voor 43% van de handel. Het (online) contact tussen veilingmeesters, telers en kopers was intensief en betrokken de afgelopen maanden, zei Haasbroek.
Er komen weer veel events
Pascal Matla van kwekerij Walter Grootscholten in De Lier, waar op het middenpad de opnames zijn gemaakt, voorspelt dat branding steeds belangrijker wordt. „Werk aan relaties, zichtbaarheid en kwaliteit”, gaf hij de kijkers mee. Coen Waarsenburg van Art4You Decorations voegde toe dat je bijvoorbeeld een huisbeurs online kan inzetten als marketingtool.
Tafelgast Bob van Vianen van handelsbedrijf Holex wil graag met telers werken aan een eenmalige exportdoos voor snijorchidee die het product minder volumineus maakt. Luchtvracht is nog steeds duur, al is het niet meer zo extreem als in de eerste maanden van de coronacrisis. Richting Azië zijn de tarieven nu zelfs laag. Voor 2021 heeft Holex al diverse vluchten geboekt. „Uit onze inventarisaties blijkt dat er weer veel events gaan komen. Gelukkig, want ik wens dat wij en onze klanten straks weer op volle kracht kunnen draaien.”
De opzet van de online, interactieve productbijeenkomst werd volgens Royal FloraHolland gewaardeerd door de kijkers. Dat bleek onder andere uit de reacties en vragen die productmanager Manon Poot kreeg tijdens het webinar. Enkele vragen werden live gesteld aan de tafelgasten. Het videoverslag van de bijeenkomst is te vinden op YouTube en duurt iets meer dan een uur.