Liquefied Natural Gas (LNG) is aan een opmars bezig. De komende vijf jaar zal in de VS en Australië extra LNG-exportcapaciteit worden opgeleverd. Het gaat om een stijging van 50% van de wereldwijde LNG-capaciteit. De investeringsbeslissingen voor de exportterminals zijn jaren geleden genomen toen de gasprijzen hoog waren (zeker in Azië) en er een flinke groei van de vraag werd verwacht. In een paar jaar tijd is de situatie echter omgeslagen.
De gasprijzen zijn wereldwijd gedaald en de vraag in Azië is veel lager dan verwacht, mede door de vertraagde economische ontwikkeling van China. Daarnaast proberen de twee grootste LNG-importeurs, Japan en Zuid Korea, de hoge importen te verminderen door in te zetten op een meer diverse energiemix en een grotere rol voor duurzame opwek.
De vraag is waar al dat extra gas dan naartoe zal gaan. Europa had de voorgaande jaren de rol van overloopputje voor LNG; cargo’s kwamen alleen naar Europa als het echt niet mogelijk was het gas in Azië af te leveren. De gebruikstijd van de Europese LNG-importterminals was daardoor slechts 20%. Er is dus voldoende ruimte voor meer LNG importen in Europa. De Europese markt wordt van oudsher beheerst door Rusland, Noorwegen en Nederland. Deze gevestigde partijen zullen hun huidige marktaandeel niet zomaar willen opgeven. In de oliemarkt hebben de Russen eerder laten zien dat ze bereid zijn te vechten voor behoud van hun marktaandeel. De voorgenomen aanleg van Nordstream 2, een extra pijpleiding van Rusland naar Duitsland, is daar een uiting van. De Noren hebben inmiddels hun eerste LNG cargo’s afgeleverd in de Baltische staten, die daarmee hun afhankelijkheid van Russisch gas sterk verminderen. Ook de Europese Unie streeft ernaar minder afhankelijk te zijn van Russisch gas. De Financial Times berichtte dit voorjaar al over een mogelijke ’global gas price war’ die op Europese bodem zou moeten worden uitgevochten. De kostprijs van Russisch pijplijngas wordt geschat op 9 ct/m3, terwijl voor LNG uit de VS een kostprijs wordt verwacht van 12,8 ct/m3. De komende tijd gaan we zien of het daadwerkelijk tot deze prijzenoorlog komt.
Michel Appelhof, energiemarktanalist