Tot zijn verbazing belde Albert Heijn gelijk op toen hij met zijn idee in de publiciteit was gekomen. Of hij zo snel mogelijk kon leveren. Een totaal nieuwe ervaring voor Matthijs, die nog nooit direct aan een retailer had geleverd. Hij was nog aan het sleutelen; aan de nieuwe melkmachines én aan de positionering. Ook dat laatste ging letterlijk op boerenverstand. Hij had nagedacht over het prijspeil, de plaats in het schap (beide dichtbij ‘normale melk’, omdat hij vindt dat dit de nieuwe standaard moet worden) en over het merk zelf. Het was een leuk gesprek, daar aan de keukentafel, over wat een consument nu eigenlijk weet van melk en wat hun ‘sweet spot’ is. Gaan ze voor smaak of voor gezondheid?
Matthijs heeft gekozen voor ‘Elke Melk, vol smaakavontuur’, want ‘elke koe is anders, dus ook haar melk’. Op iedere fles kun je zien van welke koe jouw melk komt, zodat je de volgende keer mogelijk voor dezelfde koe met bijpasssende smaak kunt kiezen. Ik ben benieuwd of de consument daar al aan toe is. Bij planten en bloemen geloof ik er zeker in: op Instagram zie je dat juist de planten die helemaal zijn uitgegroeid, het meeste worden gewaardeerd. De consument zoekt géén homogeniteit, maar iets bijzonders. Of de tijd er rijp voor is in voeding?
Albert Heijn wil vernieuwing op het schap, dus ik snap hun enthousiasme, maar uiteindelijk moet het wel renderen. Na 5 weken zijn er ruim 50.000 flessen verkocht. Dat zijn 850 flessen per dag, wat knap is vlak na introductie. Albert Heijn wil naar de 2.000 flessen per dag toe. Ik hoop van harte dat Matthijs’ ondernemersschap wordt beloond! Dít zijn de ondernemers die het schap van de retailer voor de consument aantrekkelijker maken en inderdaad weleens een nieuwe standaard kunnen creëren!
Miranda van Kester van Mirakuleus
Jaaa! Dit is dat de consument wil. Ik ben over op deze melk!