De luchtvracht op Schiphol vecht voor haar voortbestaan. Capaciteitsproblemen, een klimaatopgave, milieuwetgeving en een dreigende vrachttaks zetten zware druk op de sector. Indirect raakt dit ook de bloemenveiling. Nederland is mede dankzij de ingevlogen bloemen uit Afrika en Zuid-Amerika de spil in de internationale bloemenhandel. Of dit zo blijft, is onzeker.
Bloemenveiling’ stond er onder het kopje voorwaartse effecten op een van de sheets van Floris de Haan, senior onderzoeker luchtvaarteconomie aan de Erasmus Universiteit. Hij presenteerde op het luchtvrachtcongres van Nieuwsblad Transport, dat op 28 november plaatsvond, de luchtvrachtmonitor. Dit onderzoek toont aan dat luchtvracht van groot belang is voor de Nederlandse economie en Schiphol.
In 2018 had luchtvracht een toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie van ruim €2,5 miljard. De bloemenveiling was daar niet in meegenomen, aldus De Haan, omdat voorwaartse effecten moeilijk meetbaar zijn. Feit is dat Schiphol belangrijk is voor de bloemensector en vice versa. Van de inkomende luchtvrachtstromen bestaat een derde uit bloemen. Een deel daarvan wordt via Royal FloraHolland verspreid. Een ander deel gaat rechtstreeks vanaf Schiphol naar klanten in heel Europa.
De luchtvracht op Schiphol staat echter zwaar onder druk. Je leest hier meer over in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij.