Op steeds meer plekken zijn zijden bloemen en planten terug te vinden. Bloemisten menen dat die geen aandeel van het verse product afsnoepen. „Ik heb klanten die zijde in huis hebben, maar ook elke week een verse bos bloemen komen halen.”
Op donkere plekken of in ruimtes waar het tocht, zijn kunstbloemen- en planten een uitkomst voor bedrijven of particulieren. Dat het geen verzorging nodig heeft, spreekt vooral een jongere doelgroep aan. „Niet iedereen heeft zin om een bos bloemen in de vaas te zetten en dat daarna weer schoon te maken. Ik zie dat ik het vaakste zijde verkoop aan mensen tussen de 40 of 50 jaar. Boven die leeftijd verkoop ik het nauwelijks”, zegt Sharon Knöbel van Sharon Flowers.
Gooi je niet je eigen glazen in?” Deze vraag wordt wel eens aan Ron Luttikhuizen gesteld. Hij is eigenaar van Ron Bloemenweelde, een bloemenwinkel in Volendam. Luttikhuizen verkoopt zo’n 25 jaar zijden bloemen en planten, maar heeft er de laatste jaren meer focus op gelegd. „Als ik het niet doe, doet een ander het. Er is markt voor. Je hebt met hele andere bedragen te maken. Voor het bedrag van een arrangement met zijde, moet ik zeker tien verse boeketten bloemen verkopen. Omdat ik er aandacht aan besteed, zijn de verkopen hier toegenomen.”
Nieuwe bedrijven springen op de trend van ‘nep’ in, want de markt voor zijden bloemen en kunstplanten groeit. Meer over deze trend, met reacties van leveranciers en bloemist, leest u in Vakblad nr 48. Het artikel is (na inlog) online te vinden via deze link.