Bloemenbureau Holland en de Franse promotie-organisatie Val’hor hebben samen bij de EU een aanvraag ingediend voor co-financiering van het promotieprogramma #emotiflowers. Dit is een alfabet dat bestaat uit bloemen die in Nederland en Frankrijk worden gekweekt. Hiermee wordt iedereen op social media gestimuleerd om in bloementaal te schrijven.
De Europese Commissie heeft begin dit jaar de inschrijving opengesteld voor afzetbevorderingsprogramma’s van Europese agrarische producten. Hoewel het programma vooral op ’food’ lijkt gericht, valt de sierteelt zeker onder de agrarische producten en kan deze dus meedingen. Het EU-fonds kan tot 80% bijdragen aan het budget van een promotieprogramma.
Bloemenbureau Holland en Val’hor hebben allebei de doelstelling om de consumptie van bloemen en planten te stimuleren. Als internationale Europese partners kunnen ze de Europese bijdrage aan een promotieprogramma maximaliseren en dus de eigen inbreng reduceren.
Feestdagen in bloementaal
De basis van de campagne is een bloementaal, die gebruikt gaat worden om alle vrolijke evenementen en feestdagen uit Europa te beschrijven. Het alfabet, beschikbaar als app, is geschreven in bloemen die in Nederland en Frankrijk gekweekt worden. Hiermee wordt iedereen gestimuleerd om in bloemenletters te schrijven, op Facebook, Twitter, websites en in blogs.
Het beeld van bloemen zal met name sterk naar voren komen op Instagram en Facebook, met wekelijkse posts van een boeket en een bijschrift in bloementaal. De bloemen zelf worden ook op Facebook geportretteerd. Deze jaarrond communicatie wordt op verschillende momenten ondersteund door speciale activiteiten als digitale affichering en een advertentie in print. Voor de bloemisten komt er een downloadable affiche zodat zij in hun winkel met de actie mee kunnen doen.
Lancering voorjaar 2017
Het project #emotiflowers is eind april 2016 ingediend. De beslissing van de Europese Commissie wordt verwacht in december. Als het voorstel wordt geaccepteerd, kunnen de voorbereidingen vanaf januari 2017 beginnen, om de campagne in het voorjaar te lanceren.
Val’hor is een officiële Franse sectororganisatie die de gehele Franse sierteeltsector vertegenwoordigt: de productie en handel van bloemen, planten en bomen evenals tuin- en landschapsarchitectuur. Val’hor heeft onder andere als doen de consumptie te stimuleren door middel van reclame en promotie-acties.