China geeft het Westen het nakijken met internetverkoop van sierteeltproducten. E-commerce is in de Aziatische grootmacht al de gewoonste zaak van de wereld. Met dank aan de mobiele internetgebruikers, waarvan het aantal afstevent op 1 miljard consumenten. Met online-marketing weten Chinese kwekers heel snel een groot publiek te bereiken.
Tien jaar geleden waren in het openbare leven van China nog veel mensen diep verzonken in een krant, met af en toe een mobieltje bij de hand. Nu is het haast zeldzaam om een Chinees op straat te zien lezen van papier. Waar je nu ook komt, op straat, luchthavens of treinstations: nagenoeg iedereen, ook de oudere generatie, is bezig met een smartphone. En dan vooral met een Huawei, China’s trots op telecomgebied.
De Chinezen hebben hun eigen versies van internetplatforms en sociale media die in het Westen domineren. Even appen, bijvoorbeeld, is in China amper mogelijk. Daar zitten miljoenen mensen, zowel particulier als zakelijk, al dan niet in groepen, op WeChat. Ze delen er berichten mee, foto’s,
artikelen. En met de ingebouwde cameratechnologie scannen ze heel wat QR-codes af. WeChat-gebruikers hebben zo’n unieke code, net zoals producten. En een groot deel van het betalingsverkeer in China verloopt al via de codes.
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
- Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij