Duurzaamheid complex vraagstuk in handel met Duitse retail

„De definitie van duurzaam product is niet bij alle Duitse retailers gelijk en dat zorgt voor een zekere complexiteit voor kwekers. Veel van hen zijn oprecht duurzaam bezig, maar anderen hebben helaas meer moeite met de retailvoorwaarden”, zegt Elise Wieringa, manager Quality Assurance en Sustainability bij handelaar Royal Lemkes over de Duitse retail.

Welke eisen stellen Duitse retailers aan hun plantenleveranciers op het gebied van duurzaamheid?

„De voorwaarden die retailers stellen zijn verschillend. Deze kunnen gaan over certificering van de producten of leveranciers, over gebruik gewasbeschermingsmiddelen maar ook over het verminderen van plasticgebruik. Over het algemeen zie je dat retailers graag een duurzaam product in hun schap hebben staan maar dat de definitie van een duurzaam product niet bij alle retailers gelijk is.”

Welke thema’s qua duurzaamheid spelen er met name bij Duitse retailers?

„Certificering op milieu en sociale aspecten, transparantie en inzicht in de leveranciersketen. Naast certificering van kwekers is het de bedoeling dat de hele keten gecertificeerd is. Dit betekent dat ook wij weer een certificaat- namelijk Chain of Custody GLOBALG.A.P. – aan ons rijtje met certificaten zullen gaan toevoegen. Verder gaan supermarktketens bij kwekers vaker vragen om een GGN-label (GLOBALG.A.P.-nummer) waarmee voor de consument inzichtelijk wordt wie het product heeft geproduceerd.”

Redacteur Ron Barendse interviewde Elise Wieringa. Het volledige interview lees je hier in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties