Hoewel Dutch Flower Group (DFG) het merendeel van zijn omzet in Europa behaalt, heeft het concern zich voor de komende jaren ten doel gesteld wereldwijd marktleider te worden in de bloemen- en plantenhandel. De teruglopende omzet op het Verenigd Koninkrijk als gevolg van het zwakke Britse pond, werkt daar momenteel niet aan mee. Daarom richt DFG zijn pijlen nadrukkelijk op alternatieve markten, zoals de VS en China.
Dat stelt CEO Marco van Zijverden van DFG in de aanloop naar het International Floriculture Forum dat op 6 november plaatsvindt in Vijfhuizen. Hij geeft daar, als een van de keynote sprekers, een inleiding over het thema Handel & Markten.
Dit is een samenvatting, het complete artikel is voor onze abonnees beschikbaar op mijnbloemisterij.nl op Dutch Flower Group richt pijlen op VS en China
Lees verder onder de foto.
Dat DFG zich nu ook voluit op Amerika richt, blijkt volgens Van Zijverden uit de overname van The USA Bouquet Company eerder dit jaar. „We willen heel duidelijk ook wereldwijd marktpositie creëren.” Naast de VS heeft DFG in dat kader ook China in het vizier. „We werken daar nauw samen met Royal FloraHolland. Binnen DFG is Holex onze China-specialist en dan in het bijzonder voor luchtvracht. Al onze producten worden daarvoor in dozen ingepakt. Holex heeft daarvoor sinds twee maanden een kantoor in Shanghai, waar onze eigen mensen de import en logistiek begeleiden.”
Gigantische markt in China
In China levert DFG aan bedrijven die onder andere boeketten maken en aan bloemenwinkels leveren. Hoewel China zelf ook bloemen produceert, is er volgens Van Zijverden nog voldoende marktruimte voor Nederlandse bloemen. „China is een gigantische markt qua consumentenbestedingen. Alleen al in de driehoek Beijing-Shanghai-Guangzhou heb je bijvoorbeeld al zo’n tweehonderd miljoen consumenten. Dus in China liggen veel kansen.”
Personeelskrapte in VK
Behalve de zwakke wisselkoers van het Britse pond, waardoor Nederlandse bloemen duurder zijn geworden voor de Britten, loopt DFG ook tegen andere effecten van de op handen zijnde brexit aan. Zo heeft het concern steeds meer moeite om aan personeel te komen voor zijn vestigingen in Engeland. „Lokaal produceren wij veel boeketten. Het VK is echter minder aantrekkelijk geworden voor buitenlandse werknemers”, aldus Van Zijverden.
Pre-clearance
Daarnaast voert DFG een stevige lobby bij de Nederlandse en Britse overheid voor een systeem van pre-clearance. „Elke zes seconden passeert er een vrachtwagen bij Dover. Het is onmogelijk om die fysiek in te klaren. Daarom lobbyen we voor een koppeling met de Engelse douane, zodat zij onze data over de producten krijgen – bij welke kwekers komen die vandaan bijvoorbeeld? – waardoor we met zo min mogelijk tijdsverlies of hooguit een steekproef de grens over kunnen. We leveren immers een versproduct.” Maar niet alleen pre-clearance, ook andere ideeën zoals een fastlane voor vrachtwagens met bederfelijke goederen, kunnen volgens de DFG-topman een oplossing vormen voor de te verwachten grensperikelen.
Lees verder onder de foto.
Zeetransport zeer kansrijk
Om niet afhankelijk te hoeven zijn van landen waar het op geopolitiek gebied rommelt – zoals in het VK, maar ook in bijvoorbeeld Rusland, Ethiopië en Kenia – richt DFG zich dus op diverse verre bestemmingen. Tot nu toe verloopt het transport van en naar die landen vooral via de lucht. Toch is Van Zijverden ervan overtuigd dat het vervoer van verse bloemen per zeecontainer over niet al te lange tijd een vlucht zal gaan nemen, zelfs zeetransport van rozen.